Arendal 2 öppnar i Göteborgs Hamn
Igår torsdag invigdes en helt ny, 144 000 kvadratmeter stor hamnterminal i Göteborgs Hamn. Investeringen som uppgår till 700 miljoner kronor ska svara upp mot ett ökat transportbehov från svensk industri.
Investeringen innebär den största utbyggnaden av hamnen på 40 år enligt Göteborgs Hamn.
– Den här terminalen började planeras redan på 90-talet, och då talade vi om framtidssäkring. Nu är den framtiden här och dessa ytor är nödvändiga för att möta svensk industris transportbehov idag, som också förväntas fortsätta växa över tid, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn.
Arendal 2, som terminalen heter, är också ett led i att koncentrera hamnens terminalverksamheter i ytterhamnarna med direkt koppling till hamnens väg- och järnvägsinfrastruktur och det växande industriklustret på Hisingen.
Delar av de nya ytorna kommer att användas av Stena Line när rederiet flyttar sin verksamhet i Göteborg från sina nuvarande lägen i de centrala delarna av staden till ytterhamnarna. Man har i projektet också förberett för en kommande färjeterminal.
– Det är långt dit ännu men när den här terminalen byggts har givetvis Stena Lines omlokalisering funnits med i bakgrunden. Stena Line kommer att nyttja delar av den nya terminalytan, samtidigt som en rockad blir möjlig där andra intilliggande terminalytor också kan göras tillgängliga i omlokaliseringen, säger Göran Eriksson.
I byggnationen av Arendal 2 har man kapslat in 180 000 kubikmeter förorenade massor från underhållsmuddringar i Göta Älv. Massorna har vallats in, stabiliserats och solidifierats för att utgöra grunden för terminalytan, som sedan asfalterats.
– Här har vi slagit två flugor i en smäll där vi både kunnat rena älven och avyttra muddermassor på en närliggande plats utan onödiga transporter. Målsättningen att återanvända så mycket material som möjligt har verkligen varit framgångsrikt i det här projektet.
Redan nu har stora delar av Arendal 2 börjat användas av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal som tidigare haft sin verksamhet uppdelad i två olika intilliggande ytor. Med Arendal 2 får terminaloperatören en större, sammanhängande terminalyta med ett mer tillgängligt bakland till de viktiga kajplatserna 712 och 713.
– Totalt sett är Arendal 2 en lösning där inblandade aktörer får ännu bättre förutsättningar att bedriva sina respektive verksamheter, samtidigt som Göteborgs Hamn som helhet optimeras ytterligare och blir mer konkurrenskraftig, avslutar Göran Eriksson.
Om Arendal 2
– Cirka 144 000 kvadratmeter terminalyta.
– Ny nätstation, 19 belysningsmaster, cirka 4,2 mil kanalisation.
– 11 pumpstationer, 250 brunnar och reningsanläggning för dagvatten.
– Cirka 700 miljoner kronor investerade.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se