Biogasdriven rundvirkesbil i drift

Publicerad

Under två års tid har Hestra Åkeri och Volvo arbetat med att utveckla en biogaslastbil med kran för timmertransporter. Nu har den satts i drift i skogarna i sydvästra delen av landet.

Enligt Sveaskog, som tillsamman med Sydved är kunder till Hestra Åkeri, är detta den första rundvirkesbilen med kran som drivs på biogas i Sverige. Investeringen syftar till att utvärdera biogasdrift som en möjlig väg till fossilfria transporter för skogsbruket.

– Transporter står för en stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. Tack vare projektet har vi tillsammans med Hestra och Sydved möjlighet att vara med och följa och driva utvecklingen av biogas för skogsbruket, säger Anna Ahlin, teknikspecialist, Sveaskog.

En stor del av arbetet med att få fram en rundvirkesbil på biogas har handlat om att konstruktionsmässigt få plats med krypväxel tillsammans med biogastankar. 

– I en rundvirkesbil som går på biogas är krypväxel en förutsättning för att kunna starta ett tungt ekipage på skogsvägar. Tack vare det arbete som har gjorts har vi nu möjlighet att ha rundvirkesbilen i ordinarie flöde, säger Patrik Lindgren på Hestra Åkeri.

Anders Westström, inköpsansvarig för transporter på Sydved, ser gas som en av flera fossilfria tekniker att hålla koll på de närmsta åren.

– Med en bra räckvidd och ett nät av tankstationer som förtätas kommer det vara ett konkurrensmässigt alternativ, säger.

Rundvirkesbilen, som är en Volvo FH 500, ska köras i Jönköping, Värnamo och Varberg med virkesleveranser främst på uppdrag av Sveaskog och Sydved.

Den nya biogasbilen ska köra timmer i Jönköping, Värnamo och Varberg. Foto: Örjan Karlsson/Roxx Media