Bulk 20: Nya bestämmelser för bulktransporter
Sveriges Åkeriföretag har tagit fram nya Allmänna Bestämmelser för bulktransporter – Bulk 20.
För några år sedan framkom från åkarhåll, också från en del försäkringsspecialister, önskemål om att konkretisera och modernisera de bestämmelser som framtogs för snart 30 år sedan gällande bulktransporter, nämligen Bulk 91. Därför har Sveriges Åkeriföretags juridikavdelning – i samråd med såväl bulkåkare som försäkringsbranschen – tagit fram nya villkor.
Särskilt ansvarig för det arbetet har varit SÅ-juristen Fredrik Engström (bilden).
- Bulkbestämmelserna är nu reviderade och godkända av försäkringskollektivet i den för dem gemensamma organisationen ”Svensk Försäkring” där så vitt känt alla stora transportförsäkringsbolag är med, säger Fredrik Engström. Det är dock ändå i slutändan upp till varje försäkringsbolag att fatta beslut om vilka försäkringsvillkor man kan gå med på. Det kan alltså teoretiskt inträffa att ett försäkringsbolag säger till en åkare/försäkringstagare att dessa villkor vill vi inte teckna försäkring på. Men det är inte troligt att någon kommer säga så. Däremot kan de säga att de bara åtar sig försäkra enligt Bulk 20 från och med nästkommande årsförfallodag på en nu löpande Bulk 91-försäkring.
Är man bulktransportör, med vilket avses transporter som utförs i speciella behållare anpassade för gods utan eget emballage – till exempel tank- och bulkekipage – och därmed kan omfattas av dessa bestämmelser, så åberopar man idag antagligen Bulk 91 då man säljer sina bulktransporttjänster. Man bör då nu tala med sitt försäkringsbolag om att istället få fortsätta sitt försäkringsskydd under de nya villkoren Bulk 20
Vad är nytt
De stora skillnaderna mot vad som gällde tidigare kan sammanfattas på så sätt som redovisades på det seminarium som ägde rum nyligen där jurister verksamma inom transportförsäkring och transporträtt från hela landet deltog och där Anneli Dahlgren som ordförande i Svensk Försäkrings så kallade Ansvarskommitté som varit Sveriges Åkeriföretags bollplank och Fredrik Engström presenterade de nya bestämmelserna.
- Nytt från Bulk 91 till Bulk 20 är att det geografiska transportområdet där de kan tillämpas utvidgas, från att hittills har gällt enbart Sverige till att nu omfatta hela Norden, säger Fredrik Engström. Orsaken är att våra bulktransportåkare har en större efterfrågan på internordiska transporter. Fråga har uppkommit om det kan bli problem med att de nya bulkvillkoren i generella termer i sig utgör en utökning av ansvar i förhållande till CMR-konventionen som gäller vid internationella landsvägstransporter, men vi på Sveriges Åkeriföretag har ändå inte sett det som något större problem eftersom ansvaret i bulkreglerna handlar om vilka skador som kan uppstå för godsmottagaren på grund av fel eller försummelse ledande till kontaminering under godstransporten, men att dessa regler INTE reglerar skador på det transporterade godset i sig. Om det transporterade godset skadas så ersätts det enligt de vanliga reglerna i CMR eller lagen om inrikes vägtransport, VTL.
Det ansvaret ska i normalfallen täckas av den vanliga transportöransvarsförsäkringen.
Nya Bulk 20 innehåller mer förklarande text, till exempel definition av avsändare/beställare, fraktförare och mottagare. Orsaken är att det ofta blivit otydligt, vilket ansvar avsändare eller mottagare själva haft för skador i samband med bulktransporter. Nu förtydligas detta med att det åligger uppdragsgivaren, den som beställer transporten, att vid kontakt med avsändaren och mottagaren kräva att dennes anläggning och utrustning är godkänd, välfungerande och ordnad för att lasta eller lossa ifrågavarande bulkleveranser. Silo eller andra lastnings- och lossningsutrymmen måste underhållas och det åligger uppdragsgivaren att på lämpligt sätt informera avsändaren och mottagaren om deras skyldigheter för att skador ska undvikas.
En utökning är att fraktförarens ansvar är begränsat till åtta istället för sex prisbasbelopp. En annan förändring är att om mottagaren vill begära ersättning av fraktföraren ska detta meddelas denne utan ”oskäligt uppehåll”, istället för som tidigare ”utan dröjsmål”. Detta anses minska utrymmet för en skadelidande mottagare att dröja med sin reklamation.
Ansvar för fraktföraren (bara) fram till ”anslutningspunkten”!
- Detta är ett förtydligande som en del bedömare ser som en inskränkning i förhållande till tidigare, säger Fredrik Engström. Det är i så fall bra! Bulk 91 tolkades ibland så att också skador som direkt berodde på brister hos mottagarna var något som transportören fick stå för, trots att Bulkreglerna alltid handlat om sammanblandnings/föroreningsskador som inträffar under själva transporten.
Förhoppningsvis blir det nu tydligare när det betonas att om det är en okontaminerad vara som lämnar lastfordonet och dess anslutningsledningar/slangar, det vill säga anslutningspunkten, så tillämpas inte Bulk 20.
- Däremot kan det naturligtvis vara ansvarsgrundande enligt vanliga skadeståndsregler, alltså inte Bulk 20, om exempelvis en oljetransportör fyller i och för sig prima eldningsolja i ett för sådan mottagande inte avsett påfyllnadsrör med skador som följd och liknande ibland inträffande missöden, säger Fredrik Engström. Nya Bulk 20 kan med andra ord börja tillämpas redan nu. Men glöm inte att först reda ut försäkringsfrågan med ditt försäkringsbolag som beskrivits ovan, tillägger han för säkerhets skull.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00