Dagab elektrifierar stadstransporter i Stockholm

Publicerad fre, 04/05/2024 - 12:51

Fem nya eldrivna transportbilar ska hjälpa Dagab att nå morgondagens miljözonskrav och ge en trevligare arbetsmiljö för förarna.

Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag, använder redan biogas och el för många av sina transporter. Nu tar bolaget ett till steg framåt genom att beställa fem nya Iveco E-Daily, utvalda för att både möta morgondagens miljözonskrav och samtidigt uppfylla Dagabs krav på lastkapacitet, bra TCO och god arbetsmiljö för föraren.

De fem nya transportbilarna ska trafikera Stockholm och ses som startskottet för elektrifieringen av den lätta delen av Dagabs fordonsflotta. 

– Elektrifiering är en nödvändighet i dagens samhälle och vi anser att det är på tiden att vi också elektrifierar vår lätta transportflotta. Det har varit lättare att implementera det på den tunga sidan. Med lätta bilar har vi haft utmaningar med räckvidd och viktbegränsande körkortsregler, eftersom drivlinan på en ellastbil väger mer och i sin tur påverkar hur mycket gods vi kan lasta i bilarna. Men med E-Daily kan vi uppfylla kraven vi har på fyllnadsgrad och samtidigt få den räckvidden vi behöver tack vare tre stora batteripackar på totalt 111 kW, berättar Krister Kjellström, fordonschef på Dagab.

– Nu när Stockholm stad pratar mycket om att införa miljözon tre, där bara lätta lastbilar som drivs på gas, bränslecell eller el får köra, måste vi se till att vi har transportlösningar som fungerar. Det stämmer samtidigt väldigt bra in med vår elektrifieringsplan, samt att regeringen nu har signalerat att de kan komma att införa en dispens inför nästa år gällande högre totalvikt upp till 4,25 ton samt där även lättare elbilar kan få möjlighet till klimatbidrag.

Dagab ser andra fördelar med att satsa på el än bara miljömässigt.

– En e-handelsbil behöver åka in i villaområden, där de helst inte ska störa för mycket när det kommer till vare sig ljud eller utsläpp. Därför är el även ett bra val för den delen av vår verksamhet. Dessutom vet jag att förarna gillar att köra på el och det kommer säkert att gälla för vår lätta sida också.

Smidigt och tyst i stadstrafik.