”Det är ett jätteintresse nu”
I oktober nådde Fair Transport milstolpen 500 certifierade bolag. Sedan dess har registreringarna fortsatt att ticka på uppåt.
– Bolagen är nyfikna, ställer frågor och vill veta mer. Jag får frågor varje dag, säger verksamhetsledaren Maria Werpers Dahl.
Fair Transport lanserades år 2012 som ett rent ställningstagande för mer hållbara transporter. Hållbarhet definierades då, och än i dag, enligt kriterierna klimat/miljö, socialt ansvarstagande och trafiksäkerhet. Under åren som gått har Fair Transport gått från ett ställningstagande som kort sagt vilket företag som helst kan ställa sig bakom, till en ren certifiering med tredjepartsgranskning av verksamheten. När den stora förändringen genomfördes för två år sedan, då tredjepartsgranskningen lades till och märkningen fick formen av en certifiering, hade omkring 300 åkerier skrivit under.
– Varje gång vi höjt kraven har en del företag fallit bort. Så blev det även då, men många av de som föll bort är nu tillbaka och ännu fler nya har tillkommit. Trots att vi ställer högre krav idag så har vi nästan dubbelt så många företag med, säger Maria Werpers Dahl som ansvarat för det administrativa arbetet i rollen som verksamhetsledare sedan 2021.
Utvecklingen beror till största del på att företagen idag inser att en Fair Transport-certifiering har ett stort affärsvärde.
– Idag är bolagen nyfikna, ställer frågor och vill veta mer. Jag får frågor varje dag och har ständigt nya möten med företagen.
Vilka företag är det som certifierar sig idag?
– Det är samma mix som förut. Av de privatägda riktigt stora åkerierna är nästan allihop med. Nu kommer även de mellanstora som tidigare trodde att det räckte med att vara ISO-certifierade, men som märker att de får frågor om Fair Transport från kunderna. För den som är ISO-certifierad är Fair Transport en ganska enkel administrativ puck. Det gäller även tredjepartskontrollen. Den är så enkel som den kan bli samtidigt som den utförs av ett ackrediterat certifieringsorgan.
De flesta lastbilscentraler har ett pågående arbete med Fair Transport idag. Hos många av dem är nu fler än 25 procent av delägarna certifierade. Ett flertal LBC:er har nått en nivå på 90 till 100 procent.
– När en LBC nått 25 procent certifierade företag så går det undan med resten. Man har fått in rutinen och när andra är med så sporras även övriga åkerier att gå med, säger Maria Werpers Dahl.
– Men det behövs ett ledarskap som säger att ”hit ska vi”. Annars händer inget. Man måste bestämma sig för att man vill och ska göra det här. Åkerierna kan inte luta sig mot sin LBC, de måste själva ta det här ansvaret.
Fair Transport har också intensifierat arbetet mot transportköparna, för att fler ska upptäcka möjligheterna och hur certifieringen kan hjälpa dem att ställa rätt krav i sina upphandlingar.
– Det handlar bland annat om leverantörskontroll och internrevision. Både offentliga och privata transportköpare får allt fler krav på sig, internt och externt. I Värmland ställer nu flera kommuner krav enligt Fair Transports riktlinjer. Offentliga upphandlare kan inte ha Fair Transport som ett absolut krav, men de kan har det som utvärderingskriterium och de kan ställa krav som ligger i linje med vad som krävs för att vara ett Fair Transportföretag. Då är det väldigt smidigt för transportsäljaren att vara certifierad.
Hur påverkar det kommande CSRD-direktivet?
– Det påverkar i allra högsta grad och vi kommer att förbereda oss för att stötta åkerinäringen även i detta framöver. Hållbarhetsrapportering kommer om några år omfatta alla, alla är en del i ett större transportsammanhang.
Fair Transport är en helt digital produkt. Registrering och kontroller sköts via digital inloggning. Nyligen togs också en ny funktion fram där transportköpare kan söka efter certifierade företag genom ett öppet API. Det ger kommer att ge möjlighet till nya affärsvägar, vilket ytterligare ökar nyttan av att vara certifierad. Och syns ingen minskning av antalet sökande företag, tvärtom, konstaterar Maria Werpers Dahl.
– Jag kan se att bara under de 20 minuter vi pratat har det inkommit tre registreringar av företag som aldrig funnits med tidigare. Det är företag som nu vill påbörja sin certifieringsprocess.
Text: Mats Hellström
Foto: Istockphoto.com, Fredrik Riesbeck/Riesbeck Reklam
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2023. Läs här om prenumeration.
Här kan du läsa om XR Logistik som vill certifiera alla sina underentreprenörer.
Om Fair Transport
Fair Transport är en hållbarhetscertifiering för godstransporter på väg och omfattar kriterierna klimat & miljö, trafiksäkerhet och socialt ansvarstagande. Certifierade företag redovisar öppet sin utveckling inom dessa områden och granskas genom en tredjepartscertifiering. Det finns i nuläget tre olika nivåer på certifieringen. En gång om året ser kriterierna över för att de ska linjera med marknadens förväntningar och nya externa krav. Ändringar meddelas minst ett halvår i förväg för att alla certifierade företag ska ha god tid att säkerställa att man når de nya kraven.
Fair Transport är ett initiativ av Sveriges Åkeriföretag och drivs numera i ett bolag som ägs gemensamt av Biltrafikens Arbetsgivareförbund och SÅ.
FAIR TRANSPORT I SIFFROR
Certifierade bolag: 536
Antal fordon: 10 639
Andel Euro 6: 86 %
Andel fordon med alkolås: 68 %
Andel fordon som mäter körbeteende: 67 %
Siffrorna är daterade till 21/11 2023. För dagsaktuella uppgifter, se fairtransport.se.
Om CSRD-direktivet
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är ett EU-direktiv för hållbarhetsrapportering. Det trädde i kraft i januari 2023, men tillämpas först för år 2024 med redovisning 2025. Företag som omfattas av CSRD kommer då att behöva redovisa sin verksamhet enligt ESRD-standarden (European Sustaibability Reporting Standards). Direktivet omfattar större bolag samt alla noterade bolag (oavsett storlek) och syftar till att ge investerare och andra intressenter information om risker i ett bolag som är kopplade till olika hållbarhetsfrågor. Som ”större bolag” räknas alla som har uppfyller minst två av följande kriterier:
- Över 250 anställda
- 40 miljoner euro i nettoomsättning
- Minst 20 miljoner euro i balansomslutning
Källa: Europakommissionen, Deloitte
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se