Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Publicerad tors, 01/12/2023 - 16:35

Med början i januari genomförs ett pilotprojekt med geofencing i de norrländska orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Tekniken kan komma att utgöra ett effektivare sätt att se till att fordon håller rätt hastighet.

Konventionell hastighetssäkring av vägsträckor sker genom någon form av fysisk åtgärd, exempelvis farthinder, en avsmalning av vägen eller trafiksäkerhetskameror. Geofencing gör det möjligt att tekniskt se till att fordon inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett visst geografiskt område, en lösning som skulle kunna vara både billigare och säkrare.

I projektet ska digitala hastighetshinder kopplas till förarstödsystem på de fyra utvalda sträckorna.

– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.

Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA samt utvalda åkerier med ett 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet räknat på antal tunga fordon i Sverige, enligt Trafikverket. Tidigare har tester främst gjorts i storstäder.

Genom projektet kommer de deltagande aktörerna kunna se hur tekniken fungerar och upplevs av chaufförerna. Om det fungerar kan fler åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher i framtiden komma att använda geofencing.

 

Geofencade sträckor 
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Zonen är 2,2 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Zonen är 500 m lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Zonen är 1,4 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h och 30 km/h på vardagar kl. 6–18 förbi skolan.

Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Zonen är 750 m lång.
• Hastighetsgräns: 30 km/h.

Hällesjö i Bräcke kommun är en av platserna där geofencing ska testas som metod för att hålla nere hastigheterna.