E-handeln fortsätter nedåt

Publicerad fre, 05/26/2023 - 10:41

E-handeln i Sverige var lägre under årets första kvartal jämfört med föregående år. Det visar Postnords e-barometer. Bygghandeln minskar mest och apotekshandeln och klädhandeln är de enda branscherna med en positiv tillväxt.

E-handeln minskade med sju procent under första kvartalet och mest backade bygghandeln, 24 procent jämfört med samma period föregående år. Dagligvaruhandeln minskade med 14 procent.  

­– Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Det påverkar tydligt branscher som bygghandel och heminredning. Fler köper fler varor till nedsatt pris och den sociala hållbarheten har prioriterats upp, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige.

Enda tillväxten finns inom apotekshandeln och kläd- och skobranschen som växte med åtta respektive två procent. Även den cirkulära konsumtionen frodas. Postnord menar att svenska företag, i konkurrens med utländska aktörer, måste fortsätta att vara bra på det som konsumenterna lyfter fram som svenska styrkor online: smidiga betallösningar, relevanta leveransalternativ och tillgänglig kundservice.

Sedan 2016 har andelen svenska e-handelsföretag som säljer till utlandet ökat och ungefär var femte e-handlare som säljer varor till utlandet tror att deras utlandsförsäljning kommer att öka ytterligare under det kommande året. 25 procent av de svenska e-handlarna anser att konkurrensen från utländska e-handlare har blivit något eller klart större under det senaste året.