Ecolink och Jula lägger stororder på ellastbilar

Publicerad

Skarabaserade åkeriet Ecolink har på uppdrag av Jula Logistics tecknat ett ramavtal med Scaniaåterförsäljaren Toveks Lastbilar om leverans av 20 ellastbilar för regionala transporter. Det blir Scanias hittills enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige.

– Att Ecolink och Jula Logistics gör en så pass stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen. Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång och det ska bli intressant att följa Ecolink och Jula Logistics i sin omställning med hjälp av våra elektriska lastbilar, säger försäljningsdirektör Niklas Engholm på Scania Sverige.   

Toveks lastbilar har ett mångårigt samarbete med Ecolink som kontinuerligt har förnyat sin lastbilsflotta med fem till tio Scaniafordon årligen. Senast levererades 15 nya lastbilar.

– Ramavtalet innebär ett stort steg såväl för kunden som för oss, förklarar försäljningschef Fredrik Magnusson på Toveks Lastbilar. Vi har tidigare sålt enstaka ellastbilar men nu handlar det om ett helt annat skarpt läge. Nu är vi på riktigt inne i elektrifieringen.

Sedan 2022 har Jula Logistics deltagit i ett pilotprojekt i samverkan med Scania. Företaget har två eldrivna 32-metersekipage i drift med totalvikt för last och släp på upp till 64 ton. Fordonen transporterar vardera två containrar från den intermodala terminalen i Falköping, dit gods anländer per tåg från Göteborgs hamn, för vidare distribution i Västra Götaland.

– Vi har utvecklat dessa fordon tillsammans med Scania och de har fungerat bra från första dagen, berättar Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics.

De tillkommande elfordonen från Scania kommer dels att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara, dels distribuera gods för den majoritet externa kunder som nyttjar tågpendeln.

– Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra tre–fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla, säger Lennart Karlsson.

De aktuella ellastbilarna är 3-axlade dragbilar med R-hytt, elmaskin på 400 kW (~540hk) och tågvikter upp till 64 ton. Den installerad batterikapaciteten är 624 kWh med Scanias egentillverkade NMC-batterier som har en laddeffekt på upp till 375 kW.

Representanter från Jula, Toveks Lastbilar, Scania Sverige och Ecolink framför några av Ecolinks och Julas fordon.