Enkel app påskyndar kommunikation vid oförutsedda stopp

Publicerad

Genom att förenkla och påskynda kommunikationen via en enkel app mellan serviceteknikern och Scania Assistance, får kunder och chaufförer med oplanerade stopp, betydligt snabbare och bättre hjälp. En stor vinst då tiden för fordonets stillastående förkortas.

En normalt underhållen Scania ska erbjuda kunden problemfri drift och lång livslängd. Skulle det oväntade inträffa finns alltid Scania Assistance tillgänglig 24/7 – en professionell tjänst som Scania erbjuder alla sina kunder. Tillsammans med HiQ har Scania nu utvecklat en app som ytterligare förbättrar service för Scanias kunder.

Med appen får serviceteknikern ett uppdrag med beskrivning och eventuella foton av felet via Scania Assistance. Appen visar även var lastbilen finns, vilket gör att hjälp kan komma fram snabbare. Samtidigt får kunden dessutom löpande information vad som händer med fordonet i realtid.
- Lösningen vi byggt tillsammans med HiQ är en viktig del i Scanias samlade arbete mot digitalisering, säger Robert Melin Mori, Project Manager i Scania Assistance.

Projektet är en del i ett strategiskt samarbete mellan Scania och HiQ. Med hjälp av lösningen förenklar Scania för sina kunder samt går mot en mer automatiserad process för serviceärenden.
Appen utvecklas både för iOS och Android, så att serviceteknikerna kan använda den på sina vanliga mobiler. En första version av appen är precis lanserad. HiQs uppdrag har bestått av förstudie, service design, UX och utveckling inklusive integration mot Scanias befintliga system.