Eskilstuna först ut med ny truckstop

Publicerad

På måndag öppnar en ny truckstop vid Kjula-Blacksta strax utanför Eskilstuna. Det blir den första anläggningen av flera i landet som just nu planeras av den nya aktören Drivers First. Målet är att varje anläggning ska ha ett brett utbud av service, förutom säkra parkeringar för tunga fordon.

Det är en tuff uppgift att hitta en åkare eller lastbilsförare som är nöjd med parkeringssituationen längs vägarna. För få, för små, för osäkra, för skräpiga – frågan om parkering för tunga fordon har varit aktuell och akut i många år utan att avgörande förbättringar har skett. Nu har den nya aktören Drivers First gett sig in i leken och i planerna finns flera nya anläggningar i olika delar av landet. Den första öppnar nu på måndag vid Eskilstuna Logistikpark, längs E20 vid Kjula utanför Eskilstuna. Anläggningen är inte helt färdig än, men det kommer att vara möjligt att boka parkering.

– Nu i första fasen kommer det att finnas en uppställningsyta som är bokningsbar via vår bokningstjänst. Säkerheten kommer att vara högre än den varit tidigare på platsen. Helt färdiga blir vi någon gång under första kvartalet nästa år, säger Ola Sandgren, verksamhetsansvarig på Drivers First.

Eskilstuna är en av landets främsta logistikpunkter, med omfattande lagerverksamhet, industrier och mycket trafik som går mellan framför allt huvudstaden och storstadsområdena i sydvästra delen av landet. De övriga planerade anläggningarna är också noga utvalda för att kunna ha en hög omsättning på fordon. Samtidigt bygger Drivers Firsts koncept på att det ska finns stödjande service och infrastruktur på platsen där man bygger sina anläggningar.

– Vi ska till exempel kunna erbjuda laddning, övriga drivmedel, toaletter och duschar, möjligheten att vila eller ta det lugnt i en loungemiljö, men det ska också finnas restauranger i området och gärna möjlighet att handla i butik. Vid anläggningen i Eskilstuna kan man handla i butik dygnet runt.

I Eskilstuna har man tilldelats en markyta på 28 000 kvadratmeter. Ändå menar Ola Sandgren att man ännu inte kunnat få med allt man vill ha på platsen, och att diskussioner pågår med kommunen om ännu lite mer mark.

– Men vi vill inte bygga något som redan finns, vi vill komplettera och fylla en lucka på marknaden.

Johan Ringblom, markstrateg på Eskilstuna kommun, menar också att den nya anläggningen fyller en funktion som saknats vid Eskilstuna Logistikpark.

– Det blir tryggare för föraren, godset och ger en mer hållbar trafiksituation för alla. Vi ser att behovet är stort och välkomnar Drivers First till Eskilstuna kommun och logistikpark.
 

Fler anläggningar
Drivers First planerar att uppföra ytterligare anläggningar, förutom den i Eskilstuna. Dessa ska enligt plan byggas i eller intill Norrköping, Strömstad, Jönköping, Enköping, Värnamo, Västerås, Stockholm, Malmö, Göteborg, Gävle, Sundsvall, Landskrona samt Örebro.

Visionsskiss på hur Drivers Firsts truckstop i Norrköping kan komma att se ut.