Europaparlamentet stödjer direktiv om förarlicens samt vikt och längd

Publicerad

I måndags röstade Europaparlamentet för att inledare förhandlingarna med EU:s medlemsländer i två stora transportfrågor. Det handlar dels om direktivet om förarlicens och förarutbildning och dels det som rör mått och vikt.

NLA (Nordic Logistics Association) är mycket nöjda med att parlamentet verkar stödja branschens inställning att det ska vara möjligt med högkapacitetstransporter mellan EU-länder, om länderna själva tillåter det.

”Detta är väsentligt för de nordiska länderna som tillåter cirkulation av fordonskombinationer som kör med högre vikter och dimensioner både nationellt och över gränserna i de nordiska länderna. Detta kommer att gynna vägtransportföretag i Norden så att de kan fortsätta utföra energieffektiva gränsöverskridande transporter med färre fordon och förare på vägarna samtidigt som de minskar CO2-utsläppen per transporterad pall.” skriver organisationen.

Förslaget innebär också en uppluckring av reglerna för det europeiska modulsystemet för nollutsläppsfordon, med syfte att kompensera för eldrivna fordons högre vikt som i nuläget gör att de kan lasta mindre.

Parlamentet har också beslutat om att inleda förhandlingar med medlemsländerna om körkorts- och utbildningsreglerna för yrkesförare. Förslaget här är att förarutbildningen ska kunna börja vid 17 års ålder. Det finns också förslag som ska göra det lättare att rekrytera förare från länder utanför EU. Syftet med förslagen är att bredda basen för kandidater till förarutbildningarna i en förhoppning om att fler ska välja utbildningen och yrket.