Fair Transport i alla led

Publicerad

Allt fler transportköpare visar intresse för att använda Fair Transport i kravställningen i sina transportupphandlingar. Samtidigt växer intresset för hållbarhetscertifieringen snabbt i åkerinäringen.

Fram till idag har 785 åkerier certifierat sig i Fair Transport.

– Det är jätteroligt att så många certifierat sig och att allt fler transportköpare börjat inkludera det i sina kravställningar. Inte minst bland kommunerna ökar efterfrågan på hållbara transporter, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

Bland de transportköpare som inkluderar Fair Transport-certifiering i kravställningen vid transportköp finns Rundvirke Industrier i Ludvika. Företaget producerar kraftledningsstolpar till beställare i både Sverige och utomlands. Bland de stora svenska kunderna märks kraftföretag som Vattenfall och Eon.

För att klara transportfrågan har företaget tecknat fasta avtal med flera transportfirmor som hanterar specialtransporter.

– Kunder som Vattenfall och Eon ställer höga miljökrav på sina underleverantörer, så vi vill inte vara sämre. Därför ställer vi i vår tur krav på att våra transportörer ska vara hållbarhetscertifierade enligt Fair Transport. Det är ett sätt att värna om både affärerna och miljön, säger Stefan Viberg, kvalitets- och miljöansvarig på Rundvirke Industrier.

 

Rundvirke Industrier uppges arbeta mycket med miljöfrågor och företaget är bland annat miljöcertifierat enligt ISO 14001. Arbetet med miljöfrågor, säger Stefan Viberg, har bidragit till ökad miljömedvetenhet bland åkarna. Det har även fört med sig att intresset för att hållbarhetscertifieringen ökat.

– Det finns ett allmänt miljötänk i bolag idag och på EU-nivå har drivet i miljöfrågor ökat. Därför känns det viktigt att även åkarna som representerar oss sköter sig.

Att ställa certifieringskrav på underentreprenörer kan vara komplicerat. Men Stefan Viberg tycker inte att önskemålet varit ifrågasatt.

– En del är väl lite motståndare i början. Men om man har ett välskött bolag är certifieringen också ett kvitto på att de åkare som vi anlitar är godkända. Många har även själva sagt att själva certifieringen inte är så komplicerad som de trott. Sånt sprider sig också.

Med sex dotterbolag är Rundvirke Industrier ännu inte helt klar med kravställningen för Fair Transport i alla verksamheter. Dotterbolaget Rundvirke Skog, som ansvarar för timmertransporterna, är inte i mål ännu.
– Alla åkerier har ännu inte Fair Transport eller ISO 14001, men arbetet pågår med att få dem dit. Utmaningen där är enmansbolagen, förklarar Stefan Viberg.

CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, är ett EU-direktiv som syftar till att stärka och harmonisera kraven på företagens hållbarhetsrapportering. Direktivet, som också är ett lagkrav, påtalar bland annat att företaget måste redovisa hur det påverkar sin omgivning och även hur företaget påverkas av omgivningen ur ett miljöperspektiv.

CSRD infördes successivt från den 1 juli i år och avser i första skedet verksamheter med över 500 anställda. Från januari 2026 berörs företag med fler än 10 anställda.

Maria Werpers Dahl, verksamhetsledare för Fair Transport på Sveriges Åkeriföretag, tipsar om att de företag som hållbarhetscertifierar sin verksamhet enligt Fair Transport kan använda dokumentation även i sin CSRD-rapportering.

– Mycket av det som redan är gjort i hållbarhetscertifieringen för Fair Transport kan återanvändas i rapporteringen kring CSRD. Det gör att företagen slipper mycket merarbete, säger Maria Werpers Dahl.

Fair Transport är en hållbarhetscertifiering som utvecklats för transportnäringen i Sverige, men den används även i Norge.

– Det finns intresse från fler länder och såklart hoppas vi att hela transportnäringen i övriga Europa ser samma möjligheter, understryker Maria Werpers Dahl.

Text: Veronica Rönnlund Aldman
Foto: Fair Transport, Riesbeck Reklam

Stefan Viberg, Rundvirke Industrier och Maria Werpers Dahl, Fair Transport.