Falkenklev fyller på elbilsflottan igen
Skåneåkeriet Falkenklev Logistik elektrifierar i rekordfart. Under hösten har man kommunicerat köpet av 70 tunga eldrivna lastbilar och nu är ytterligare en stor beställning lagd. Den här gången rör det sig om 20 transportbilar på 4,25 tons totalvikt.
Falkenklev Logistik meddelade i slutet av augusti att man beställt hela 50 ellastbilar från Scania. Några veckor senare släpptes nyheten att åkeriet tecknat upp för ytterligare 20, den gången av modellen E-Actros från Mercedes-Benz. Nu har alltså ytterligare en elektrisk nyhet kommit. Även denna gång handlar det om Mercedes, men i form av skåpbilen E-Sprinter med 4,25 tons totalvikt.
Redan 2022 invigde åkeriet sin första egna laddanläggning i Malmö, landets största för tunga fordon. Den kommer att få jobba för högtryck framöver, för snart är förbränningsmotorn historia på Falkenklev.
– Målet är att alla våra 140 fordon ska vara eldrivna inom något år, säger vd Victor Falkenklev.
De fordon man nu beställt har en räckvidd (WLTP) på upp till 44 mil vid blandad körning, i stadstrafik ända upp till 53 mil. Totalvikten är på 4 250 kg, men kan i och med de nya reglerna för testverksamhet av lätta nollutsläppsfordon ändå köras på B-körkort. Det var den 1 juli som regeln infördes för att kompensera för de eldrivna fordonens högre tjänstevikt.
– Den nya regeln gör det mycket lättare för oss att snabba på vår elektrifiering. Nu kan eldrivna skåpbilar lasta lika mycket som dieseldrivna och vi kan ha samma förare utan att fundera på körkortsbehörighet, säger Victor Falkenklev.
– Vi är vana vid Sprinter och förarna gillar den verkligen. Detta är ju exakt samma bil – men ned en annan drivlina.
I affären, som gjorts med Hedin Bil, ingår ett mångårigt service- och supportavtal.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se