Falkenklev tar nästa steg i elektrifieringsresan
Falkenklev Logistik i Malmö är troligen landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigdes fas två av bolagets stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar. Samtidigt tog man emot 15 nya eldrivna Mercedes-Benz eActros 300.
Falkenklev Logistik, som kör för DHL i Skåne, var tidigt ute med att satsa på elektrifierade transporter. Redan 2022 fick man sina första eldrivna lastbilar och invigde den egna laddparken – Rifil. Parken är specialbyggd för lastbilar och ger bland annat möjlighet för förarna att äta lunch och fika inomhus. Samma år tog Falkenklev också emot 2030-sekretariatets pris Laddguldet.
I fredags invigdes fas två av Rifil som nu erbjuder laddplats för totalt 38 tunga lastbilar. Åtta nya laddplatser har tillkommit och de kan leverera en effekt på hela 400 kW. Samtidigt fick Falkenklev leverans av 15 nya eldrivna Mercedes-Benz eActros 300 lastbilar från Veho Trucks i Malmö.
– Vi köpte den allra första eActrosen som kom till Sverige för tre år sedan, säger vd Victor Falkenklev. Så man kan ju säga att vi verkligen kunnat testa den och det märks att Mercedes-Benz gjorde rätt från början. Inte minst insåg man det smarta med att ha motorerna i bakaxeln. Något som tagit bort mycket energiförluster och ger en låg energiförbrukning.
I fredags fick Falkenklev alltså ta emot 15 nya eActros 300, och på väg in är även fem exemplar av eActros 600 som ska användas för fjärrfrakt. De levereras under hösten. Inom kort ska 95 procent av företagets ca 140 bilar går på el. Laddverksamheten Rifil, som får el från företagets egen solel, byggs också ut och finns snart på fem platser i Skåne.
– Det är inget snack längre – det här är framtiden. Det räcker med att stå på vår terminal i Malmö och höra hur lastbilarna bara surrar när de kör förbi. Inga avgaser och inga dieselluktande handskar i dörrfickan, säger Viktor Falkenklev.
– Eller som när vi står här i laddparken och bilar kör in och ut och det inte är något buller överhuvudtaget.
Pär Hildestrand på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige gillar den offensiva satsningen.
– Falkenklev är ju ett åkeri med många år på nacken. När de fortsätter att utöka sin satsning år efter år så visar man ju andra åkerier att det verkligen fungerar och att det går att skapa lönsamhet.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se