Första helelektriska kylbilen från Mercedes i drift i Stockholm

Publicerad fre, 04/05/2024 - 08:31

Helelektriska lastbilar för kyl- och frystransporter är inte en alltför vanlig syn på vägar och gator. I början av året levererade Mercedes-Benz sitt första exemplar i Sverige till KMP Kyl & Frys som kör för Martin & Servera.

År 2026 ska restauranggrossisten Martin & Servera ha 40 elfordon i drift. Några av dessa rullar redan och ett av nytillskotten i år är den första kyl- och frystlastbilen från Mercedes-Benz som köpts in och körs av transportören KMP Kyl & Frys.

Det rör sig om en E-Actros 300 som sålts av Bilia i Stockholm och som överlämnades till KMP i januari i år. Fordonet är det första att kombinera Mercedes-Benz elektriska drivlineteknik med e-axel tillsammans med ett undermonterat kylaggregat i Sverige.

Nu kör den utsläppsfritt på Stockholms innerstadsgator och levererar kylda och frysta varor på uppdrag för Martin & Servera. Totalt blir sträckan ungefär 10 mil om dagen, inklusive cirka 40 stopp och 9 tons nyttolast som lastas på och av under de tre dagliga turerna.

– Att driftsätta en elektrisk lastbil med kylaggregat kräver lite extra träning och uppmärksamhet under arbetspasset, berättar Mehrab Radsham på KMP Kyl & Frys. Därför har vi valt att begränsa antalet fasta chaufförer till två. Förarna får daglig träning och blir snabbt duktiga, vilket bidrar till både ökad trivsel och stolthet. Erfarenheterna är att vår nya E-Actros erbjuder en mycket bra och driftsäker lösning, och nu utvärderar vi möjligheten att elektrifiera längre rutter framöver.

Installationen av kylaggregatet utfördes av Thermo King.

– Med ett lyckat interface mellan kylaggregatet och fordonets elektriska kraftuttag öppnas en ny standard inom elektrifierade kyltransporter, säger Anders Thyselius på Thermo King.

Han menar att kylaggregatets eldrift på 400 volt motsvarar ca 5–6 kWh och visar på både energieffektivitet och potentiell lönsamhet genom att aggregatet i grunden är konstruerat med elmotordrift. Att aggregatets effekt inte är beroende av lastbilens fart gör att det är lämpligt i trånga trafikförhållanden där man behöver köra långsamt.

Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Servera Logistik, är nöjd med att ha en transportör som vill ställa om tillsammans med dem.

– Vi har ett gott samarbete med KMP sedan länge. Martin & Servera har under lång tid drivit utvecklingen mot fossilfria leveranser, och KMP har redan tidigare bidragit genom att ställa om till gasbilar. Vi ser positivt på att KMP nu satsar på ökad elektrifiering. Vi gör själva stora investeringar i elektrifiering för att nå 100 procent fossilfri distribution.

Den nya helelektriska kyl- och frysbilen kör omkring 10 mil om dagen med ett 40-tal stopp.