Första helt batteridrivna kyltransportlastbilen i Sverige

Publicerad

Ett nytt helelektriskt ekipage för distribution av kylvaror rullar nu på vägarna i Sverige. Scanialastbilen, som inte bara drivs framåt utan även kyler varorna med elenergi direkt från batteriet, är resultatet av ett samarbete mellan Hultsteins, Scania och Maxwell and Spark.

Lastbilen ingår i Dagabs fordonsflotta och har ett batteri för framåtdrift som även driver kylaggregatet i kylutrymmet. Det är möjligt genom en nyutvecklad enhet som inte bara kopplar elen vidare från batteriet till kylsystemet, utan också reducerar mängden energi som behövs för att kyla ner kylvarorna. Lösningen har utvecklats i ett samarbete mellan Scania, sydafrikanska ingenjörsföretaget Maxwell and Spark och Hultsteins som utvecklar och säljer produkter inom transportkyla.

– Den här elektriska kyltransportlösningen är unik i sitt slag och vi fick därför utgå från teknik som används inom bland annat tillverkningsindustrin. Det nära samarbetet med Hultsteins resulterade i en både kompakt och effektiv lösning, säger Clinton Bemont, vd på Maxwell and Spark.

Förutom att transporterna blir helt utsläppsfria, gör eldriften enligt Hultsteins att kylfordonet är nästintill helt tyst. Kylvarorna kan också kylas ned snabbare än normalt, med mindre energiåtgång.

– Driftsäkra och miljövänliga kyllösningar har alltid varit grundstenen i allt Hultsteins gör. I nära samarbete med Scania och Maxwell and Spark har vi nu tagit ytterligare ett stort innovationssteg och vi är stolta över att vara med i lanseringen av en helt elektrisk lösning för kyltransporter, säger Hultsteins vd Börje Axelsson.

Börje Axelsson tydliggör att skillnaden mellan den här och övriga eldrivna kyltransportbilar som presenterats senaste året är just att kylningen inte sker via en hydraulisk lösning med roterande kraftuttag, utan med el direkt från batteriet. Elektrisk kylning, oavsett om det sker via hydraulik eller batteri, är ganska nytt och Börje Axelsson upplever det som att branschen inte riktigt bestämt sig för vilken teknik man ska satsa på. Men frågar man Hultsteins så är svaret givet.

– Vi anser att den här tekniken ger överlägsen driftssäkerhet och effektivitet och vårt mål är förstås att erbjuda marknaden så hög effektivitet och lång räckvidd som möljigt. Därför är det här en milstolpe.

Unik i sitt slag. Kylbilen inte bara drivs framåt av el utan kyler också med el direkt från batteriet.