Fortsatt hög efterfrågan på förare
Trots utmanande tider ligger anställningsbehovet i transportbranschen kvar på höga nivåer. Det visar årets trendindikator från Tya.
– Branschen fortsätter att expandera och det är fortsatt stor efterfrågan på nyutbildade lastbilsförare, säger projektledare Lena Törnstrand.
I Tyas (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) färska rapport kan man spåra en tydlig oro för hur lågkonjunktur och inflation påverkar transportbranschen. Men enligt statistiken är differensen i kompetensbehovet litet jämfört med föregående år. Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 34 procent att de kommer att anställa de kommande sex månaderna. I antal handlar det om 2 304 lastbilsförare inom sex månader och 4 623 förare på helåret. Det är en liten minskning i antal jämfört med 2023 då 33 procent av företagen uppgav att de planerade att anställa 2 648 lastbilschaufförer på sex månader och 5 044 på helåret.
– Om vi tittar bakåt kan vi se att det faktiska utfallet länge varit högre än det uppskattade anställningsbehovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna sedan 2017 anställt i snitt 6 000 lastbilschaufförer varje år, säger Lena Törnstrand som är projektledare på Tya.
Av de företag som nyanställt säger 43 procent att de haft svårigheter att rekrytera det senaste året, samma andel som i 2023 års rapport. Särskilt svårt har det varit att rekrytera för företagen i Västmanlands län (75 %), Södermanlands län (74 %) och Västernorrlands län (70 %). Kompetensbristen i branschen visar sig också i statistiken för hur många nyutbildade som anställts de senaste tolv månaderna. Av de 6 084 nyanställda lastbilsförarna har 1 933 mindre än ett års erfarenhet, vilket motsvarar 32 procent av alla nya förare.
– Det visar vilket sug det finns efter välutbildade medarbetare och att varje utbildningsplats verkligen behövs för att täcka branschens behov, konstaterar Lena Törnstrand.
En nyhet i årets Trendindikator är TYAs förslag till åtgärdsprogram för en växande transportbransch.
– Politiska beslut och initiativ har aldrig varit viktigare och därför har vi identifierat fem områden där beslutsfattare med stöd av branschen kan göra skillnad. Den viktigaste frågan just nu är dimensioneringen av gymnasieskolan som Skolverket genomför till skolstarten 2025. I spåren av lågkonjunkturen kommer oroande signaler om neddragningar på Fordons- och transportprogrammet i flera kommuner. Jag tror man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser, säger Lena Törnstrand.
Siffror ur rapporten
- 948 åkeriföretag besvarade enkäten.
- 34 % uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.
- Sammanlagt behövs 2 304 nya lastbilsförare i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 4 623 förare.
- 43 % upplever problem med att rekrytera nya förare, och uppger att det främst är svårt att hitta förare med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
- Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 %. Högst andel kvinnliga förare finns i Gotlands län med 24 %.
- Av de lastbilsförare som nyanställdes förra året var 18 % kvinnor, att jämföra med 9 % 2018 och 16 % 2023. Ett län som sticker ut är Västernorrland som lyckats rekrytera hela 41 % kvinnliga förare under förra året.
- Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2024.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se