Installationen av nya färdskrivare i kapp hos Volvo

Publicerad

Osäkerheten var påtaglig under fjolåret när de gamla färdskrivarna skulle bytas ut mot den nya standarden, som brukar benämnas ”smart färdskrivare version 2”. Nu uppger Volvo att man ligger helt i fas med monteringen och att det inte råder någon brist på produkter.

Vid nyåret skulle alla fordon med ”gamla” färdskrivare som kör internationell trafik och som omfattas av reglerna för kör- och vilotider vara utrustade med den nya smarta färdskrivaren version 2. Men oron för att inte hinna i mål i tid gjorde att EU-kommissionen och medlemsländerna beslutade att ge dispens i två månader genom vad man betecknar som en övergångsperiod för ”lärande och utbildning”. Fram till den 28 februari ska kontrollmyndigheterna i de olika länderna därför prioritera vägledning och kunskapsspridning i stället för sanktioner. Den som har en smart färdskrivare av första versionen får däremot, precis som tidigare, dispens till 18 augusti i år innan en version 2 måste vara på plats.

Övergången till den senaste generationen färdskrivare har också inneburit en press på fordonstillverkarna som varit ålagda att installera version 2 i alla fordon som nyregistrerats från 31 augusti 2023. En knepig uppgift när det samtidigt varit brist på produkterna. Magnus Kjell, chef för service och teknisk support på Volvo Lastvagnar Sverige, berättar hur man löste problemet.

– Det vi gjorde från vår sida var att sätta in skrivare av den gamla versionen under produktionen av lastbilarna. De nya färdskrivare vi fick tag i eftermonterade vi i stället i fordonen precis innan de skulle nyregistreras. Samtidigt tog vi själva kostnaden för eftermonteringen. Det har varit ett pussel och vi har behövt ha full koll på exakt vilka fordon som först ska till påbyggare och vilka som ska levereras och nyregistreras direkt.

Nu råder det inte längre brist på nya färdskrivare. Det har flutit på ganska bra hela 2024 tycker Magnus Kjell, med enstaka dalar i leveranserna.

– Jag har inte uppfattat det som att vi haft något generellt problem ute på verkstäderna heller, men som alltid med verkstadstider så kan det komma perioder då det är särskilt hög beläggning och svårt att få en snabb tid. December är vanligtvis en sådan månad.
Situationen kan variera mellan länder, men Magnus Kjell säger att tillgången på skrivare för Volvos del är lika för hela den europeiska marknaden eftersom lagren samordnas.

Text: Mats Hellström
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 1 2025.

 

Reglerna för färdskrivare
Färdskrivarna kan delas upp i fyra generationer: Analog färdskrivare (får bara finnas i fordon som tagits i bruk före 1 maj 2006), digital färdskrivare (får bara finnas i fordon som tagits i bruk 1 maj 2006–14 juni 2019) samt smart färdskrivare version 1 samt version 2.

  • Tunga fordon som är registrerade före 15 juni 2019 och kör internationella transporter ska ha en smart färdskrivare version 2 installerad senast 31 december 2024. EU-kommissionen har dock beslutat om en ”förlängd övergångsperiod”, vilket innebär att kontrollmyndigheterna förväntas avstå från att tillämpa sanktioner för dess fordon fram till och med den 28 februari. Tunga fordon som är registrerade före 15 juni 2019 och bara kör inrikestransporter behöver inte byta ut sin befintliga färdskrivare.
  • Tunga fordon som är registrerade mellan 15 juni 2019 och 20 augusti 2023 kan köra i internationell trafik med en smart färdskrivare version 1 fram till 18 augusti 2025. Därefter krävs smart färdskrivare version 2. Om fordonet bara kör inrikestrafik behöver inte färdskrivare version 1 bytas mot version 2 (med undantag om den går sönder).
  • Tunga fordon som är registrerade 21 augusti 2023 eller senare och som kör internationell trafik måste ha smart färdskrivare version 2 installerad. Ett fordon som bara kör inrikestrafik och fått version 1 installerad på grund av brist på version 2 behöver inte byta till version 2 förrän senast 18 augusti 2025.
  • Från 1 juli 2026 ska även lätta fordon (2,5–3,5 ton) som användas i internationella transporter ha smart färdskrivare version 2.

Anledningen till att reglerna skiljer sig mellan inrikestransporter och internationella transporter är att EU vill ha koll på gränspassagerna. Vid internationella transporter är det också viktigt att ta reda på vilka ev. undantag som finns i de länder man kör i.

Mer information finns på transportstyrelsen.se.

Stressen i att hinna med alla installationer av den nya färdskrivartypen har bitvis varit tuff för åkerinäringen, verkstäderna och lastbilstillverkarna. Men nu har åtminstone Volvo kunnat blåsa faran över. Foto: Volvo Lastvagnar