Kreativ jakt på personal i Sveriges nordligaste stad

Publicerad

Ett guldkontrakt med LKAB, världens största stadsflyttning och industriexpansionen i Skellefteå. De senaste 20 åren har varit hektiska för familjeföretaget Kauppi Entreprenad i Kiruna.

– Förr anordnades det jobbsökarresor söderut, nu borde de vända på steken och göra tvärtom, tycker Dan Kauppi, ansvarig för bolagets övriga maskintjänster.  

Det började för drygt 30 år sedan med köpet av en traktor. Sedan hamnade Kauppi Entreprenad rätt i tid inför den stora strukturomvandlingen i norr.

– Det kom nog hemifrån, viljan att starta eget. Far var själv entreprenör och verksam i skogsbranschen, berättar Dan Kauppi som är delägare av Kauppi Entreprenad tillsammans med sina tre äldre bröder Ulf, Per-Ola och Peter Kauppi.

Att verka i Kiruna har varit företagets smala lycka, tack vare bland annat gruvbolaget LKAB. Medan verksamheten växte genom nya förvärv och större fordonsflotta fick bolaget år 2000 ett stort anbud om körning av servicemaskiner och lastbilar i LKAB:s förädlingsverk.

Företagets verksamhet i Kirunagruvan, som räknas som världens största underjordsgruva för järnmalm, har med tiden utökats med bland annat transport av betong till bergförstärkning och schaktrenoveringar.

Det stora gruvraset 2020 innebar dock förändringar i transportarbetet.

– En gruva rör sig hela tiden men den här gången ledde spänningarna till ett större ras som delade gruvan i två delar. På så sätt blev det svårare att komma åt malmen i mitten vilket ledde till färre betongtransporter. Å andra sidan ledde det till längre körningar, minns Dan Kauppi.

Säkerhetskraven för anställda som arbetar under jord är fortsatt skarpa.

Förutom yrkeskompetensbevis, YKB, måste förare som vistas på LKAB:s område genomgå en SSG-utbildning för grundläggande kunskaper inom hälsa, säkerhet och miljö. Ett annat krav är kunskaper i svenska, alternativt engelska, då all kommunikation under jord sker på båda språken. Kommunikation, menar Dan Kauppi, handlar ytterst om säkerhet, speciellt på en arbetsplats som en gruva.

– Chaufförer med andra modersmål saknar ibland tillräckliga kunskaper i både svenska och engelska.

Det också viktigt att förstå fackspråket. Även om vi träffar de flesta för intervju innan är det inte alltid så lätt att kontrollera vad de egentligen förstår. Det är först när de skickas ut på jobb som det visar sig.

Med placeringen som Sveriges nordligaste stad, 20 mil norr om polcirkeln, pratar Dan Kauppi återkommande om brist på personal och bostäder. Flytten av Kiruna stad, som beräknas pågå till och med 2035, har redan genererat många nya körningar mellan byggena. 2025 genomförs bland annat den omfattande flytten av Kiruna kyrka, ett projekt som röner stor uppmärksamhet.

– Transporten ska gå precis här utanför våra lokaler, jag har redan kollat på det, skrattar Dan Kauppi.

Men en stadsomvandling som ska pågå i ytterligare tio år genererar också nya arbetstillfällen på längre sikt. Just nu har Kiruna ett överskott på jobb, berättar Dan Kauppi.

– Historiskt är våra anställda väldigt lojala. Men det är svårt att få tag på ny personal som vill flytta så långt norrut. För att flytta måste man ju också vara garanterad en bostad, vilket inte är så lätt att hitta här i Kiruna. Just nu är den marknaden ganska överhettad. Mycket byggs, men som i alla nybyggen sticker priserna snabbt iväg.

– Därför har vi köpt fyra egna fastigheter som ska fungera som personalbostäder för tillfällig uthyrning. Det är enda sättet att få hit folk, säger Dan Kauppi och berättar att de även erbjuder möjligheter till internutbildning. Varje år utbildas två till tre nya maskinförare i verksamheten.

Genom anslutningen till BDX tar Kauppi Entreprenad uppdrag i nästan hela landet. Verksamheten är febril i det snabbväxande industrinavet Skellefteå där Kauppi Entreprenad mestadels kör åt Northvolt samt olika kunder via BDX Specialtransporter.

Betydligt längre söderut, i Zinkgruvan i Askersunds kommun, har bolaget ett samarbete med LKAB Berg och betong om leverans av betong till deras sprutriggar i bergförförstärkningen.

På grund av en minskning av antalet fordon i ett nytt avtal med LKAB Berg och betong tvingades bolaget ändå varsla 35 anställda i Kiruna i november 2023.
Dan Kauppi säger att det kändes tragiskt, även om förhandlingarna slutade bättre än man hoppats på.

– Det blev 14 tjänster som försvann till slut, resten lyckades vi omfördela och sätta på andra uppgifter. Det kunde varit värre.

Inför våren och sommaren tycker Dan Kauppi dock att prognosen ser ljusare ut. Då planerar företaget att rekrytera på nytt igen.

– Under vintern är det dyrare att bedriva verksamhet här uppe i norr. På sommaren är det billigare och det finns mer att göra då. Förhoppningsvis kommer vi att rekrytera ett 20-tal nya chaufförer snart, säger Dan Kauppi och förklarar att all rekrytering sker via sociala medier.

– Det är det som gäller, klargör han bestämt.

Kauppi Entreprenad är även välkänt utanför åkerikretsar genom bland annat föraren Emilia Engströms deltagande i realityserien ”Svenska Truckers”.

Dan Kauppi vill inte dra några stora växlar på vad det inneburit för verksamheten, men erkänner att Emilias medverkan uppskattats av många.

– Visst var det kul, särskilt med tanke på att det handlar om arbete i gruvan. Tack vare henne har vi fått in fler jobbansökningar, så nog har tv-serien skapat uppmärksamhet om verkligheten här uppe.

Men än är det vinter i norra Sverige med vintervägar som ställer till problem, särskilt för tvåaxliga EU-trailrar.

Frågan har länge varit uppe till debatt på grund av ”fällknivseffekten” och de många olyckorna som EU-trailrar varit inblandade i, särskilt vintertid.

– Sverige borde göra som Norge och förbjuda eu-trailrar när väglaget inte tillåter det. I Norrbotten ser vi avkörningar hela tiden. För oss är det en överlevnadsstrategi att ha fordon som är anpassade för klimatet.

Nytt på fordonsfronten är att Kauppi Entreprenad efter lång väntan snart kommer att delta i tester med ellastbilar under jord. Projektet, som drivs av LKAB och Volvo, ska minska koldioxidutsläppen inne i gruvan.

– Det här är klockrent för oss, vi har försökt få möjlighet att testa detta i flera års tid. Med en mils körning nedåt med full last, och tom last uppåt, ska det bli spännande att se hur laddning och slitage på bromsar påverkas, tycker Dan Kauppi som har gott hopp om att bolaget kommer att investera i elfordon om testerna slår väl ut.


Text: Veronica Rönnlund Aldman
Foto: Fredric Alm

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 2 2024. Läs mer om prenumeration här.

Föraren Sanna Edefall förbättrar sikten på en av servicetraktorerna som används i uppdragen för LKAB.