Låg risk för brand i batterier

Publicerad

Kan batterierna i mitt elfordon börja brinna? Ja, det kan de, men risken är mycket låg visar statistik från MSB.

Under de senaste åren har MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) följt riskerna med bränder i el- och hybridfordon. Det har lett till en omfattande sammanställning som visar incidenter mellan 2018 och 2023 där räddningstjänsterna har händelserapporterat. Den visar att risken för brand i batterier i elfordon är mycket låg.

– Det är viktigt att betona att vi inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet i ett eltransportmedel. Men nya produkter kan ge nya risker och det är viktigt för oss på MSB att vi håller oss uppdaterade. Därför fortsätter vi arbetet med att följa upp bränder i eltransportmedel med litiumjonbatterier, säger Ulf Bergholm, handläggare på MSB till tidningen Elbilen.

2023 fanns 463 000 el- och laddhybrider samt 291 000 elbilar i Sverige, totalt mer är 750 000 bilar som är helt eller delvis eldrivna. Under året har myndigheterna fått rapporter om 38 bränder där denna typ av fordon varit inblandade. 2021 var det 24 och 2022 registrerades 23 bränder. Totalt brann 3 500 personbilar under 2023 av det totala antalet på knappt 5 miljoner (alla drivlinor inräknade). Det innebär att det var vanligare med brand i bilar med förbränningsmotor.

Under de sex åren som undersökts (2018–2023) har totalt 120 personbilar med hel eller delvis eldrift brunnit, 4 bussar och 6 lastbilar. 24 av dessa bränder har uppstått under färd och 30 under laddning. Övriga 66 fall är inte specificerade. Under 2023 brann ingen ellastbil.

Orsakerna till de bränder som ändå uppstått varierar. I några fall har de koppling till batterierna och i andra har det varit ett resultat av kraftigt våld i samband med krock/frontalkrock. I andra fall har de stått parkerade och andra fall är okända.