LBC Frakt driftsätter världsunik 94-tonsbil

Publicerad

I samarbete med Stora Enso och Scania har LBC Frakt tagit fram en eldriven flisbil som kan lasta 36 procent mer än en vanlig lastbil. Totalvikten uppgår till hela 94 ton och nu ska den börja trafikera de värmländska vägarna.

Fordonet, en Scania R450E, är del i en flotta av elektriska lastbilar som kommer att rulla inom den värmländska skogsindustrin. Genom laddstationerna som byggts av Laddbolaget i Värmland, däribland den nya laddstationen i Skoghall, och den fordonsflotta av eldrivna lastbilar som nu LBC Frakt implementerat tillsammans med Stora Enso vill bolagen visa hur elektrifiering kan implementeras i ett systemperspektiv.

Inom ramen för det så kallade TREE-projektet har LBC Frakt, Stora Enso och Scania, tillsammans med ytterligare samarbetspartner, utvecklat en fordonsflotta som enligt uppgift kan minska koldioxidutsläppen i Värmland med drygt 1 000 ton per år.

Målet är att elektrifiera hela transportkedjan, från skog till industri, och på så sätt skapa en modell som kan appliceras även på andra branscher. Hypotesen är att om elektrifiering fungerar i skogsindustrins komplexa miljö, kan den även implementeras inom många andra områden.

En viktig del i att minska utsläppen från godstransporter är att maximera lastkapaciteten per transport. Den unika 94-tonslastbilen, som kan vara den tyngsta och längsta eldrivna lastbilen på publika vägar, är därmed en viktig del av omställningen.

Flisbilen ska trafikera området kring Skoghall. Den kan transportera 36 procent mer last per körning än de bilar som annars används.

– Att elektrifiera de allra tyngsta transporterna ger oss en betydande påverkan på koldioxidutsläppen, det vi ser idag har många jobbat hårt med för att få på plats. Det här gör vi tillsammans för framtiden, säger LBC Frakts vd Anders Lööf i ett pressmeddelande.

 

Om fordonet
Modell: Scania R450E
Totalvikt: 94 ton
Längd: 33,5 meter
Motor: 450 kW
Batterikapacitet: 628 kWh
Räckvidd: 20 mil

 

Om TREE-projektet
Projektet utförs med stöd från Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) samt projektets 23 samarbetspartner. Läs mer om TREE här.

Ellastbilen, med en totalvikt på 94 ton, ska köra flis för Stora Enso i Karlstadtrakten.