Maserfrakt investerar i vätgasfordon
Tunga transporter drivna av vätgas. Det ska Maserfrakt testa när man nu i samarbete med Ica driftsätter en unik vätgasbil som ska transportera varor till butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävle.
Maserfrakt har som målsättning att vara klimatneutrala 2035. För att accelerera omställningen inleder bolaget nu ett samarbete med Ica, som är en av de största kunderna. Det handlar i första steget om ett 50-tonsekipage som får energi från grön vätgas och drivs av bränsleceller. Fordonet har utvecklats av holländska Holthausen Clean Energy specifikt för Maserfrakts behov. Beteckningen på fordonet är Hymax 250.
– Vi kommer att lasta 20–25 ton och köra slingor på 30–40 mil mellan Icas lager i Västerås och olika butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävle, berättar Maserfrakts vd Per Bondemark.
Bränslecellsdriften är helt emissionsfri, med endast vattenånga som utsläpp vid drift. Tekniken möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ. Vätgasen som ska användas är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnybara och fossilfria källor. Men exakt varifrån är Per Bondemark förtegen om i nuläget, det kan komma att bli en till nyhet längre fram.
Samarbetet med Ica är ett flerårigt pilotprojekt som de två aktörerna ska utvärdera gemensamt. Två ytterligare vätgasfordon är beställda och de kommer att ha lite andra specifikationer där den ena är betydligt kraftigare än den som nu driftssätts.
– Detta är en del av vår resa mot klimatneutralitet, vi vill se fler kunder följa med oss på resan. Vätgasens möjligheter är utmanande, intressanta och framför allt är det kul, säger Per Bondemark.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se