Miljonförluster på dieselstölder
Varje månad sker hundratals dieselstölder från svenska åkerier och entreprenadföretag över hela landet. Många av stölderna är rena inbrottsstölder där tjuvarna slangar diesel till ett värde av tiotusentals kronor ur lastbilarna. Men kortbedrägerier som drabbar åkeriföretag förekommer också och de kan innebära miljonförluster för företagen som drabbas.
– De var helt orädda. De klippte upp staketet, körde in med ett fordon och slangade diesel från nio bilar. De måste ha hållit på i timmar och fick med sig 3 000 liter bränsle till ett värde av åtminstone 50 000 kronor. Det berättar åkeriföretagaren Trygve Bengtson om en av de senaste dieselstölderna hans åkeri har drabbats av.
Han är ägare av ett åkeri med omkring 45 lastbilar, främst flisbilar och skåpbilar som kör åt skogsindustrin. Pappersmassa och sågade trävaror är några viktiga produkter. Sedan sju år tillbaka har åkeriet sin uppställningsplats på ett industriområde i Bromölla.
Trygve Bengtson säger att han alltid anmäler dieselstölder. Detta trots att han inte räknar med att tjuvarna åker fast och att den ersättning företaget ibland får ut av försäkringsbolagen inte alls täcker förlusterna.
– Det är viktigt att dieselstölderna uppmärksammas så att polis och domstolar förstår att det är ett allvarligt problem, anser han.
De gånger han drabbats har polisen oftast lagt ner fallen efter några dagar.
– Dieselstölder är ett problem som kommit under de senare åren. De har blivit allt vanligare i och med att priserna på dieseln blivit högre. För 20–30 år sedan var det ingen som brydde sig om bränsle. Då var det stereoapparater och extraljus och sådana saker som var attraktiva, säger han.
Hur ska man skydda sig mot dieseltjuvarna när varken inhägnade uppställningsplatser eller polisanmälningar hjälper?
– Vi har börjat ”flygplanstanka”, säger Trygve Bengtson. Det betyder att bilarnas tankar bara innehåller så mycket diesel som går åt under dagen så att de står tomma under natten.
På uppställningsplatsen i Bromölla har man tidigare provat med både kameror och olika rörelsedetektorer, men Trygve Bengtson menar att de inte varit till någon större hjälp. Företaget har bland annat haft problem med falsklarm.
– Nu kommer vi att prova med att sätta upp ett elektriskt stängsel och så får vi se hur det går.
Trygve Bengtson låter också andra åkerier stå på hans uppställningsplats så länge det finns utrymme. Det ger lite mer liv och rörelse som kan avskräcka tjuvarna, menar han.
Några stora dunkar och en enkel fatpump. Mer behövs inte för att tömma en lastbilstank. Den utrustningen låg kvar på marken efter att åkeriföretagaren Mikael Hansson i Örebro överraskat två tjuvar på bar gärning. Han åkte förbi sitt företag tillsammans med sin hustru efter att ha ätit julbord en kväll i december. Några dagar innan hade nämligen någon tagit sig in på gården där lastbilarna står parkerade och stulit diesel.
– Jag skulle bara se till bevakningskamerorna och ställa in systemet så jag kan se bilderna hemifrån också. Då upptäckte vi att det står en bil med bakluckan uppställd mot lastbilarna.
– Två män hade klivit ut, berättar Mikael Hansson, som körde fram till männen, konfronterade dem och krävde att få deras bilnycklar.
I stället hoppar männen in i bilen och kör i väg och var nära att köra på Mikael Hansson. Men han hoppar undan och bilen snuddar bara vid hans knä. Bevakningskameran har spelat in hela förloppet. Dessutom hade hans hustru tagit bilder med sin mobilkamera. Hon ringer till polisen som hittar de ovälkomna besökarna under natten. De båda, som visar sig vara far och son, grips och förhörs. De misstänks för försök till grov misshandel och stöld. De åtalas och rättegången är planerad till i september i år.
Mikael Hansson är delägare i ett familjeföretag som grundades av hans farfars far. Totalt finns tolv bilar i åkeriet som främst är inriktat mot styckegodstransporter. Han säger att dieselstölder är ett återkommande problem. Tre gånger har han tagit dieseltjuvar på bar gärning, men inte förrän vid det senaste tillfället när stölden också var kopplad till ett försök till grov misshandel har det lett till någon rättegång.
– Förra året flyttade vi till nya lokaler med en ny uppställningsplats och satte upp staket. Sedan dess har det blivit lugnare. Vi har också en lista med registreringsnummer på misstänkta bilar.
– Det är viktigt att bli av med de här stölderna, drivmedlet utgör ju ändå 30 procent av åkeriernas kostnader.
Hur ska man då göra för att minska dieselstölderna?
– Jag vet faktiskt inte. Det känns inte som att polisen är så intresserad. Men man får väl ha förståelse för att de har många andra allvarliga brott att ta hand om. Det enda som kanske kan hjälpa är hårdare straff.
Att slanga diesel från parkerade lastbilar är den klassiska metoden att stjäla drivmedel. Men rena bedrägerier kan innebära ännu större kostnader för åkerierna. Det visar exemplet Powder-Trans, ett företag som drabbats av stora förluster på grund av en anställd. Under cirka sex månader 2022 stals drygt 75 000 liter diesel från Powder-Trans som är ett internationellt bulktransportföretag med tyngdpunkt på marknaderna i Finland och Sverige. Den svenska verksamheten har tillgång till omkring 130 bilar som är baserade i Landskrona och Köping. Värdet på det stulna beräknas till nästan 1,8 miljoner kronor.
– Det började så smått i april 2022 och ökade efterhand. Men i september förstod vi vad som pågick och satte stopp för det, berättar Michael Stertman, försäljningschef på Powder-Trans.
Bedrägerierna är anmälda och företaget har lämnat över en diger lunta med bevismaterial till polisen. Svensk Åkeritidning har fått tillgång till delar av materialet. Men när detta skrivs i halvårsskiftet 2024, tycks polisutredningen ännu inte ha rört sig framåt. Michael Stertman säger att företaget fortsätter att agera för att få fallet avgjort i domstol.
Bedrägeriet har helt enkelt gått till så att en anställd utan fast bil på företaget har ”lånat” bensinkort ur lastbilarna och sedan låtit andra personer använda kortet. Michael Stertman pekar ut kontaktställena där den anställde mött upp med sina ”dieselkunder”.
Han har dokumenterat närmare 500 tillfällen där allt mellan 10 och 400 liter diesel har tankats på Powder-Trans bekostnad, men där bränslet inte använts i företagets bilar.
Personen som utpekats för stölderna är inte längre anställd i företaget. Företagets bränslekort spärrades nämligen omedelbart när Powder-Trans upptäckte bedrägerierna. Då förstod den före detta anställde att företaget var honom på spåren och gjorde sig oanträffbar. Efter att ha kallats till möte på företaget upprepade gånger utan att inställa sig kunde han skiljas från anställningen.
Det finns tecken som pekar på att personen inte var ensam utan hade medhjälpare. Han har haft hjälp med att hitta kunder till den stulna dieseln och för att göra överenskommelser om tid och plats där bränslekorten kunde lämnas över.
– Det är lätt att vara efterklok. Nu efterhand ångrar vi naturligtvis att vi inte följde bränslekostnaderna i företaget mer noggrant. Då hade det inte hunnit gå så långt. Idag har vi gjort om våra rutiner helt och hållet, säger Michael Stertman.
– Å andra sidan så inträffade det här några månader efter starten av det fullskaliga kriget i Ukraina och vi förväntade oss kraftigt ökade bränslekostnader. Dessutom skedde en större omorganisation på vår ekonomiavdelning under den här tiden, vilket gjorde att det dröjde innan vi upptäckte konstigheterna i dieselförbrukningen.
Efter bedrägeriet har Powder-Trans valt att minska på antalet drivmedelsföretag som man har avtal med och gått över till ett så kallat två-kortsystem för tankning. Det innebär att man vid varje tankning använder ett kort som är personligt knutet till föraren och ett kort som är knutet till själva lastbilen. Företaget har också uppdaterat sitt telematiksystem för att förhindra den här typen av stölder.
Powder-Trans har en företagsförsäkring som täcker den här typen av händelser. Men eftersom polisens utredning av miljonbedrägeriet dröjer, tar inte heller försäkringsbolaget några beslut om utbetalning. Väntan på att polisutredningen ska komma i gång har därför inneburit att försäkringsärendet blivit helt stillastående.
Text: Mats Udikas
Foto: Powder-Trans, Trygve Bengtsons Åkeri
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 3 2024.
Dieselstölder i Sverige
Mellan 125 och 175 dieselstölder anmäls varje månad i Sverige. Det visar statistiken för jan–maj 2024. Siffrorna gäller stölder direkt ur fordonstank där företag är drabbade, inte privatägda bilar. Mer än hälften av anmälningarna gäller stölder från lastbilstankar. Andra fordonstyper som är drabbade är traktorer och entreprenadfordon.
Flest stölder anmäls i Stockholmsområdet, Örebro, Norrköping, Västra Götaland och Skåne, enligt sammanställningen ”Transportstölder och dieselstölder i Sverige – Maj 2024”, från Brottssamordningen i polisregion Syd.