Minister Eneroth lyfter fram Fair Transport

Publicerad tors, 04/11/2019 - 09:30

- Initiativ som Fair Transport är ett av de viktigaste som görs. Jag hoppas och tror att det kommer att uppskattas av transportköpare och av hela branschen. Det är vad regeringen vill.
Det framhöll infrastrukturminister Tomas Eneroth från scenen när uppdaterade Fair Transport lanserades under onsdagseftermiddagen. 
 

Tomas Eneroth

Premiären av den sju minuter långa filmen ”Fair Transport”, där åkeriföretagarna Ingrid Skoog Bengtsson, Malin Öhrlund och Tord Sandin berättar om "Fair Transport",  lockade 90 personer till biograf Saga på Kungsgatan i Stockholm. Hit kom branschens nyckelpersoner för att få en presentation av vad den uppdaterade versionen av Fair Transport står för.

Fair Transport.


Grunden är att gå från ställningstagande till åtagande. Med Fair Transport visar åkeriföretagen att de arbetar seriöst för hållbara transporter. 

Precis som medvetna konsumenter fått livsmedelsbranschen att ställa om till ekologiskt, ska Fair Transport driva på utvecklingen. Med en önskad transparens mot transportköparna blir det enklare att välja hållbart. 

Rickard Gegö.


- Jag är stolt över att vi samlar politiker, partners, medlemmar och transportköpare för att se hur vi tillsammans kan göra branschen bättre för många människor, säger Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, i sitt inledningstal.


LBC Frakt Värmland i Karlstad har arbetat systematiskt med hållbarhetsfrågor i många år och mött kunderna på deras planhalva. Företagets vd Lars Reinholdson poängterar att hållbarhetsfrågor väger tungt i alla deras affärer och att Fair Transport i sin nya skepnad ökar affärsnyttan. Genom att lyfta fram arbetet för trafiksäkerhet, arbetsmiljö, arbetsförhållanden och val av bränsle bygger de kundrelationer.


- För oss är det viktigt att Fair Transport blir etablerat mot våra kunder så att de känner till kraven på oss som är med, säger Lars Reinholdsson. Att arbeta hållbart är viktigt för lönsamheten, det är varumärkets kärna. Det har hänt att vi valt bort kunder för att de inte levt upp till kraven på sociala villkor, säkerhets-, eller miljökrav. Jag tror att konsumentrycket kommer att ändra transportbranschen och det kan Fair Transport hjälpa till med.


Margareta Näslund från Transportstyrelsen var på plats för att plocka upp frågor de kan driva vidare i sin verksamhet. 

- Det är viktigt att ha tät kommunikation med branschen, säger hon. Vi är nyfikna på vad Fair Transport kommer att innehålla, om det är tillräckligt skarpt.

Elisabeth Ekeroth och Gabriella Hedenskog från Hedenskogs Åkeri i Göteborg var också på plats när den uppdaterade versionen av Fair Transport lanserades. Åkeriet var med under utvecklingen av Fair Transports nya hemsida som också lanseras i dagarna.


- Vi var ett pilotföretag och nu ska det bli spännande att se om det vi tänkt fungerar så bra som vi tror, säger Gabriella Hedenskog. Förhoppningen är att Fair Transport ska slå igenom och ge det lyft branschen så väl förtjänar. Vi är många som är med och satsar. Ramen för hållbarhet är föränderlig med tiden, så vi måste fortsätta utveckla Fair Transport tillsammans. 

Att driva affärer handlar om att vara smart och bygga varumärke. Gabreilla ser hållbarhetstänket som ett kvitto på att företaget lever upp till kundernas villkor. Fair Transport tar upp områden som ligger i Hedenskogs Åkeris riktning. 

Efter presentationen fortsatte dialogen på den vackra biografens balkong. I en miljö med jazz, fräscha snittar och bubbel kom samtalen igång. Nätverk och samverkan mellan politiker, människor i olika roller, branscher och olika kunskapsområden är viktigt om vi ska nå klimatmålen. 

Först när vi börjar dela med oss av erfarenhet och flyttar fokus från enskilda transporter, till hela transportkedjan, skapar vi varaktiga och bra lösningar i transportnäringen. 

Ulric Långberg.


- Om konsumenterna i butikerna hakar på den här idén kan det gå fort, säger Ulric Långberg, bransch- och kommunikationschef i Sveriges Åkeriföretag och projektledare för Fair Transport. Varor levererade med Fair Transport blir lika naturligt som ekologisk mjölk. Kunden visar att de är villiga att betala lite extra för att de vet vad de betalar för. Då blir transportköparna motiverade att skynda på sitt arbete för att leva upp till Fair Transports kriterier. Det är precis den utvecklingen vi önskar.

Text: Helena Bajlo och Anders Karlsson, foto: Ryno Quantz