Ny digital tjänst för visselblåsning

Publicerad

Apputvecklaren Colix och advokatbyrån L&L Advokatbyrå lanserar idag en ny visselblåsartjänst som kan kopplas till Colix åkeriapp. Tjänsten är ett svar på den nya visselblåsarlagen som innebär att företag med 50 anställda eller fler ska ha en rapporteringskanal för missförhållanden på arbetsplatsen.

Senast den 17 december i år ska alla svenska företag och organisationer med 50 anställda eller fler ha ett säkert system för rapportering av missförhållanden. Redan idag måste alla privata företag med 250 anställda eller fler ha en sådan rapporteringskanal på plats. Colix har därför tagit fram tilläggstjänsten Colix Visselblåsning, tillsammans med den affärsjuridiska byrån L&L Advokatbyrå.

Visselblåsarfunktionen kan adderas till en Colix-app och fungera som företagets egna, säkra och anonyma system för visselblåsning. Tjänsten omfattar också ett verktyg för konsekvensanalys och annan dokumentation som företag behöver ha på plats för att följa lagen och regler om personuppgiftsbehandling.

– Vi vill hjälpa våra kunder att digitalisera tidskrävande HR-processer och internkommunikation för att de ska bli mer moderna, effektiva eller på smidigare sätt följa de lagar och regler som de lyder under. Vi vet att företag med många utspridda medarbetare och medarbetare som arbetar ute på fält, på vägarna eller på byggarbetsplatser uppskattar att kunna sköta sin rapportering, kommunikation och dokumentation direkt i mobilen, säger Therese Lundstedt, vd för Colix.

Colix har idag drygt 200 kunder inom vitt skilda branscher såsom åkeri, bygg, fastigheter. I apparna, som skräddarsys för varje kund, återfinns ofta funktioner som underlättar regelverksefterlevnad kopplat till arbetsmiljölagar såsom avvikelserapportering, rapportering av olyckor och tillbud, överträdelserapportering av kör- och vilotider för transportbolag samt andra funktioner för internkommunikation, ledighetsansökningar, sjukanmälningar, digitala personalhandböcker, kontaktinformation, onboarding av nya medarbetare.


Om Colix åkeriapp
Colix egenutvecklade plattform gör det möjligt att skapa skräddarsydda appar och webblösningar. Idag återfinns bolagets appar bland annat inom bygg- och fastighetsbranschen, åkeri- och besöksnäringen, bostadsrättsföreningar och idrottsföreningar. Många av kunderna använder Colix lösning för att digitalisera interna processer, möjliggöra kontoret på fickan, underlätta HR-processer samt skapa kunddialog.