Nya beslut om byggstart för vägprojekt
Regeringen har gett klartecken till byggstart för en rad infrastrukturprojekt runt om i landet. Besluten rör bland annat delar av Norrbotniabanan och Malmbanan, men också delar av flera Europavägar.
– Nu ger regeringen grönt ljus till flera viktiga infrastrukturprojekt. Det handlar bland annat om Norrbotniabanan som är av stor betydelse för både arbetspendling och godstrafik. Skellefteå är idag den största staden i Sverige som saknar persontågstrafik. Det blir det ändring på nu. Åtgärderna på Malmbanan kommer stärka kapaciteten avsevärt, vilket är viktigt för svensk konkurrenskraft och beredskap, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Satsningarna kan ses i ljuset av att regeringen i höstas presenterade en omfattande infrastrukturplan på sammanlagt nästan 1 200 miljarder för de kommande 12 åren. Men de projekt som regeringen nu har beslutat om ingår i den gällande nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2022–2033. Trafikverket har föreslagit ett antal projekt som kan byggstartas och utifrån detta underlag har regeringen fattat beslut om vilka investeringar som får byggstarta omgående, eller förbereda för byggstart.
Beslutet innebär bland annat att Norrbotniabanan mellan Dåva utanför Umeå och upp till Skellefteå får grönt ljus, liksom fyra förlängningar av mötesstationer på Malmbanan. I beslutet ingår även byggstart för en förbifart på E22 utanför Söderköping som kommer att passera utanför samhället och i en akvedukt under Göta kanal.
Byggprojekten som fått grönt ljus
Byggstart år 2025–2027
– Godsstråket, kapacitetshöjande åtgärder
– E22 Förbi Söderköping
– Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
– Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation
– Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation
– Malmbanan Nuortikon, förlängning av mötesstation
– Norrbotniabanan Dåva–Skellefteå förutom deletappen mötesdriftplats Södra Grundfors
– Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid
– E4 Broänge–Daglösten, mötesseparering
– Järnvågen med överdäckning av E45
– Luleå C flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)
– Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m.
Byggstart år 2028–2030
– Markarydsbanan Knäred, mötesspår
– Malmbanan Murjek, förlängning av mötesstation
– Hässleholm–Helsingborg, förlängt mötesspår och höjd hastighet
– Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
– Ådalsbanan Västeraspby, vändslinga
– E4 Trafikplats Ljungarum, genomgående körfält


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se