Nytt klampningsförslag blir proposition
I juni föreslog regeringen i en lagrådsremiss att tidsgränsen på 36 timmar för en klampningsåtgärd ska tas bort. Nu har förslaget blivit till en proposition där lagändringen föreslås börja gälla 1 januari 2025.
På vägtrafikområdet finns bestämmelser om att fortsatt färd med ett fordon i vissa fall ska hindras. Det kan till exempel ske av trafiksäkerhetsskäl eller om färden på annat sätt sker i strid med regelverket. Ett av sätten att hindra fortsatt färd är att låsa fast fordonet, så kallad klampning. Enligt nuvarande regler, som infördes av den tidigare regeringen, kan ett fordon vara klampat under maximalt 36 timmar, en begränsning som nuvarande regering nu alltså vill ta bort och som Svensk Åkeritidning rapporterade om i denna artikel.
– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Därför beslutar regeringen nu om en proposition där tidsgränsen tas bort, så att det nu blir klampning på riktigt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I förslaget till ny klampningslag finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet, för att hindra fortsatta överträdelser av yrkestrafiklagstiftningen och för att hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon, skriver regeringen.
Enligt det nya förslaget ska klampningen bestå till dess att ett förskott på sanktionsavgiften har betalats eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet. Besluten ska kunna omprövas och överklagas.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se