Okänt ursprung för nästan hälften av dieseln
Förra året hade 64 procent av den fossila bensin som användes i Sverige, och 48 procent av dieseln, okänt ursprung enligt drivmedelsbolagens rapportering till Energimyndigheten. Till skillnad mot för bioenergi så saknas det idag system för att spåra fossil energi till källan, skriver organisationen Gröna Mobilister.
Alla drivmedelsleverantörer ska varje vår rapportera information om föregående års försäljning till Energimyndigheten. De ska dessutom redovisa klimatpåverkan, råvaror och dessa råvarors ursprungsländer som konsumentupplysning på sina webbplatser, enligt systemet för miljöinformation om drivmedel. Gröna Mobilister håller nu på att sammanställa dessa uppgifter till sin årliga rapport Drivmedelsfakta, som publiceras senare i höst. Redan nu kan organisationen dra flera slutsatser. Man skriver bland annat att Energimyndigheten förra året lät bli att publicera de inrapporterade uppgifterna som gällde fossila drivmedel som såldes i Sverige år 2022. Ett skäl skulle kunna vara att några av företagens redovisningar var bristfälliga, vilket försämrade tillförlitligheten hos insamlade data. Ungefär 30 procent av de fossila drivmedlen rapporterades dock ha okänt ursprung utanför EU och EES, men för vissa drivmedel där ursprunget rapporterades vara känt hade råvarans ursprungsland blandats ihop med inköpslandet för färdig bensin eller diesel.
I år har Energimyndigheten förbättrat granskningen av företagens rapportering av de fossila drivmedlen och hur den insamlade informationen presenteras för allmänheten. På grund av den strängare kontrollen av leverantörernas rapportering har andelen fossil bensin och diesel med okänt ursprung hoppat upp från 30 procent år 2022 till 54 procent år 2023 (64 procent för bensin och 48 för diesel).
Sedan den 1 oktober 2024 måste varje enskild drivmedelsleverantör redovisa ursprungsländerna för de drivmedel de sålde 2023 på sina webbplatser. Inget av dessa företag redovisar Ryssland som ursprungsland till någon bensin och diesel de sålde i Sverige år 2023. Gröna Mobilister är dock tveksamma till tillförlitligheten i dessa uppgifter. Preem och St1 raffinerar egen bensin och diesel av råolja de köper på världsmarknaden och kan enligt organisationen därför med stor trovärdighet säga varifrån de fossila råvarorna kommer. Qstar köper merparten av sin bensin och diesel av Preem och St1 och kan också erbjuda trovärdig ursprungsdeklaration av sina fossila råvaror. För övriga aktörer anses redovisningen svårare, då de importerar färdig bensin och diesel och det saknas system för spårning genom distributionsledet. De kan därför bara lita på uppgifter de fått från sina respektive leverantörer.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se