Postnord löser fyllnadsproblem med AI

Publicerad

I höstas införde Postnord ett nytt system för att effektivisera lastningen vid terminalerna i Härryda i Sverige och Köge i Danmark. Systemet använder artificiell intelligens och vanliga bevakningskameror.

Postnord ville effektivisera transporterna mellan företagets terminaler och regionala hubbar och vände sig till IT-konsulten TCS för att få hjälp med att ta fram ett nytt system för lastning. Det fanns nämligen inte något enhetligt och pricksäkert system för att mäta fyllnadsgraden för lastbilar och containrar som lastades på företagets terminaler.

I den nya lösningen används Postnords befintliga bevakningskameror och en AI-lösning som bland annat använder maskininlärning. Uträkningarna baseras på bilderna från kamerorna och utifrån dessa beräknas den lastade volymen. Statusen visas i en grafisk översikt för alla portar, och det går att sköta bevakningen även på distans.

Systemet finns nu installerat för 18 lastportar vid Postnords terminaler i Härryda och Köge och Postnord tror att systemet kommer att bidra till en minskning av körda kilometer med 5–10 procent. Enligt Postnord skulle en minskning av körsträckan med bara 1 procent vara nog för att på tre månader betala införandet av systemet.

Planen är att suystemet, efter att ha utvärderats, ska implementeras på fler av Postnords totalt 42 terminaler.Lösningen har under hösten utnämnts till årets innovation inom transport och logistik av den brittiska tidskriften Parcel and Postal Technology International.

– Med vår nya lösning för att få bättre kontroll över fyllnadsgraden för transporter visar TCS att innovation inte behöver vara komplicerat, säger Christian Østergaard, chefsvisionär och senior gruppstrateg inom IT på Postnord.

Postnords terminal i Härryda, en av de två platserna där AI-tekniken har använts hittills.