Rusta inviger eldriven 64-tonnare

Publicerad

Lågpriskedjan Rusta har tagit en ny eldriven lastbil i drift. Det 24 meter långa ekipaget, med en totalvikt på upp till 64 ton, ska köra mellan Rustas centrallager i Norrköping och varuhusen i Stockholm och Mälardalen.

Rusta vill vara branschens mest hållbara aktör och siktar mot en helt klimatneutral värdekedja 2045. Arbetet för att sänka klimatpåverkan pågår kontinuerligt i alla delar av verksamheten, men den nya tunga lastbilen ses som en viktig milstolpe i arbetet.

– Vår nya eldrivna lastbil är en av Sveriges första i sitt slag och vi på Rusta är stolta över att minska vår klimatpåverkan med ny teknik i världsklass. Det är också är ett viktigt steg i vårt arbete för att uppnå vår hållbarhetsvision, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

2015 invigdes det nuvarande centrallagret i Norrköping, ett av Nordens största distributionscenter. Placering har bidragit till att minska antalet transporter mellan lager och varuhus. Den nya eldrivna lastbilen, av modell Volvo FH 6×2 Electric, kommer vid full drift ha en förväntad CO2-besparing på ca 116 000 kg per år. Med en längd på 24 meter och en vikt på 64 ton är det en av Sveriges största eldrivna lastbilar i sitt slag. Satsningen görs i samarbete med Alltransport i Östergötland.

Med en längd på 24 meter och totalvikt på 64 ton är ekipaget som ska köra mellan Rustas centrallager i Norrköping och Mälardalen ett av de största i sitt slag i Sverige.