Samordning och kommunikation fokus i handlingsplan för vinterväghållning
På onsdagen presenterades resultatet av det regeringsuppdrag Trafikverket fått av regeringen för förbättrad vinterväghållning. Den nya handlingsplanen fokuserar på bättre och snabbare samordning och kommunikation vid svårt väderläge och ansträngda trafiksituationer.
Det var i maj i år som regeringen gav uppdraget till Trafikverket att ta fram en handlingsplan som redogör för myndighetens åtgärder för att förbättra vinterväghållningen på statliga vägar och säkerställa framkomlighet, tillförlitlighet och säkerhet i trafiken. I uppdraget ingick också att särskilt redovisa hur man ska genomföra de förbättringsförslag som redan tagits fram i utvärderingen av det stora trafikstoppet på E22 i början av januari. Även en bättre kontroll av anlitade leverantörer för vinterväghållning och deras leverans stod med som uppgift i regeringsuppdraget.
Den nya handlingsplanen presenterades på en pressträff med infrastrukturminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Den 47-sidiga handlingsplanen innehåller skrivningar som rör stärkt uppföljning av entreprenörers kapacitet och förberedelser, nya och stärkta rutiner för hanteringen av besvärliga väderlägen, tydligare ansvarsfördelning och bättre kommunikation både internt mellan aktörerna och utåt mot allmänhet och yrkesförare.
Trafikverket skriver att man i de utredningar som gjorts under våren pekat på organisatoriska brister snarare än behov av maskinella resurser och därför är också handlingsplanen fokuserad på kostnadseffektiva åtgärder som fokuserar på tydliga arbetssätt, uppföljning och förmåga att samverka med andra. Arbetet med att ta fram och implementera förbättringar har skett löpande under 2024 och handlingsplanen redogör därför både för genomförda, pågående och kommande förändringar.
En konkret nyhet är att Trafikverket inför en ny funktion för operativ ledning i beredskap för verksamhetsområdet Underhåll. Genom detta hoppas man kunna ta effektivare beslut om när en krisorganisation ska aktiveras. Förändringen innebär att underhållsorganisationen nu kommer att vara bemannad dygnet runt alla dagar i veckan och under hela året. Myndigheten har också sett över funktionen ”tjänsteman i beredskap” och bland annat reviderat rutiner för förstärkningsresurser, stärkt samarbetet mellan regional och nationell nivå samt gjort informations- och utbildningsinsatser. Vem som har ansvar och mandat för olika åtgärder är också en viktig punkt, något som bland annat exemplifieras med så kallad kortflytt av fordon (som fastnat och behöver flyttas för att trafiken ska kunna flyta igen) och bärgning samt överledning vid mitträcke respektive omledning av trafiken.
En annan kommande åtgärd under 2025 är att göra en översyn av kriterierna för vinterkritiska sträckor för att vid behov kunna revidera kriterierna eller justera brister.
Sedan 2018 har Trafikverket arbetat med ett projekt för fordonsrapporterade friktionsvärden, med syftet att implementera ny teknik som ger bättre uppföljning av kontrakt. Fordonsdata kommer att vara med som ett kontraktskrav i nya avtal från och med nästa höst.
Inför vintersäsongen har Trafikverket haft möten med andra intressenter på både regional och nationell nivå, såsom blåljusmyndigheter, entreprenörer och åkerinäringen. Syftet är att gå igenom och följa upp åtgärder och arbetssätt. Nya checklistor har tagits fram för att förbättra uppföljningen av entreprenörernas vinterförberedelser, liksom en tillfällig mall för vintern 2024/2025 som ska ge möjlighet att få in information från upphandlade snöröjningsresurser.
Kommunikationen är också central i handlingsplanen, där både interna och extern kommunikation nämns. Externt handlar det om att gå igenom Trafikverkets och andra aktörers olika kommunikationskanaler för att effektivare och bredare nå ut med information om situationen på vägarna.
Regeringen skriver i ett pressmeddelande att man bedömer att handlingsplanen kommer att bidra till bättre vinterväghållning och stärka Trafikverkets förmåga att hantera och förebygga besvärliga vinterhändelser vintertid. Sveriges Åkeriföretag, som under året haft dialog med både regeringen och Trafikverket i frågan är också i huvudsak positiva till förändringarna, men påpekar att mer kan krävas.
– Vi har en förhoppning om att åtgärderna kan leda till en förbättrad förmåga att hantera incidenter vid svåra väderförhållanden och därmed minska risken för stopp på landets vägar, säger vd Oscar Hyléen.
Något som däremot saknas i handlingsplanen är åtgärder för att öka de faktiska resurserna för vinterväghållning.
– Antalet snöröjningsresurser har minskat under en längre tid i Sverige. Tillförandet av fler snöröjningsresurser ute på landets vägar krävs för att strukturellt vända trenden med en allmänt försämrad vinterväghållning, Här hade vi velat se tydliga satsningar, säger Oscar Hyléen.
Branschorganisationen kommer att fortsätta att följa utvecklingen noggrant och bidra i dialogen för en bättre vinterväghållning på svenska vägar.
9 åtgärder i handlingsplanen
- Tydliggöra ansvar och mandat inom Trafikverket vid hantering av störning på väg.
- Tydliggöra ansvar och mandat samt former för samverkan mellan berörda aktörer vid hantering av störning på väg.
- Utveckla former för, samt genomföra, övning av samverkan vid störningar på väg.
- Utveckla Trafikverket arbetssätt förinriktning, bearbetning och delgivning av information om rådande lägesbild.
- Öka informationsinhämtningen från upphandlade resurser.
- Stärka kontrollen av upphandlade entreprenörer för vinterunderhåll.
- Utveckla vinterförberedelser och ett proaktivt arbetssätt för att bättre hantera svåra väderlägen.
- Tillgängliggöra extern trafikinformation.
- Utveckla ett proaktivt arbetssätt i trafikledning för att bättre hantera svåra väderlägen.