Sanktionsfritt för Frigoscandia efter omfattande arbete

Publicerad

I våras fick Frigoscandia Åkeri sin tredje företagskontroll för kör- och vilotider. Efter att tio år tidigare ha tilldömts maxbeloppet för sanktionsavgift slutade årets ärende utan några betalningskrav alls. Bakom resultatet ligger flera år av arbete med att förbättra kontroll och dokumentation i hela koncernen.

I årets första nummer av Svensk Åkeritidning skrev vi om småländska Stema Transport som nyligen haft en tillsyn av Transportstyrelsen. Tillsynen skedde efter att en av bolagets förare som kontrollerats vid en vägkontroll tappat bort sitt förarkort och inte kunnat tillhandahålla vare sig data eller en giltig förklaring till att kortet saknades. Men ärendet slutade lyckligt och helt utan sanktionsavgifter eftersom åkeriet kunde visa upp ett gediget förebyggande arbete inom kör- och vilotider.

Frigoscandia Åkeri är, räknat på både antalet förare och fordon, ett mycket större bolag. Att utbilda och hålla koll på 400 förare gör utmaningen komplex. När den första kontrollen gjordes 2014 slutade ärendet i högsta möjliga sanktionsavgift som då var 200 000 kronor.

– Vår vd insåg att vi hade ett problem som vi behövde ta tag i och tillsatte därför en liten kontrollgrupp, där jag och en dåvarande kollega fick ansvar för att förbättra vårt arbete. Det första vi gjorde var att ta in ett externt företag som utbildade oss två och alla våra förare ute i landet, berättar Kent Davidsson som idag är ensam ansvarig för det löpande arbetet med kör- och vilotider.

2017 kom nästa kontroll, en så kallad efterkontroll som baserades på resultaten från den tidigare kontrollen. Då landade avgiften på bara 4 000 kronor och Kent Davidsson berättar att företaget då även hade tagit hjälp av Sveriges Åkeriföretags jurister. Sedan dess har Frigoscandia utökat sin åkeriverksamhet genom uppköpen av först Svebol Logistics och därefter Götene Kyltransporter (GKT) och numera arbetar de tre åkerierna tätt ihop för att vässa arbetet ytterligare genom gemensamma riktlinjer.

– GKT hade också haft en tillsyn några år tidigare som inte slutat så väl, och även de var måna om att ta tag i det här, berättar Kent Davidsson.
 

Mattias Vilgfors, samordnare för trafik på Götene Kyltransporter, såg att Frigoscandia hade lyckats bra med sitt förebyggande arbete och var mån om att GKT skulle bli lika bra. Samtidigt hade Frigoscandias arbete fram till dess skett analogt, genom rapporter på papper. GKT hade däremot börjat med digital rapporthantering via en app, en lösning som bolaget initierat så tidigt som 2017 och som sedan dess utvecklats i många steg. Genom att kombinera GKT:s digitala lösning med Frigoscandias strukturella arbete fanns det därför möjligheter för alla tre bolagen att tillsammans bli ännu bättre. Genom den digitala lösningen kan avvikelser rapporteras direkt, utan behov av pappersarbete, samtidigt som förarna har snabb åtkomst till olika instruktionsfilmer och e-learningmaterial och på så sätt kan uppdatera sig själva löpande.

– Lagen säger att företaget ska informera och fortbilda sina förare löpande och vi ser att YKB inte är tillräckligt i det här fallet. Vi måste vara aktiva även mellan YKB-utbildningarna, säger Mattias Vilgfors.

Han säger också att överträdelserna långt ifrån alltid är den enskilde förarens fel och att det ibland handlar om att åkeriet inte haft tillräckligt god planering.

– Förarna ska ha en dräglig arbetsmiljö och vi vet att många varit väldigt osäkra när de blivit stoppade och inte vetat om de haft överträdelser eller inte. Nu kan de ha full koll på detta och ge kontrollanterna rätt information vid kontrollen. Majoriteten är nöjda med den här utvecklingen eftersom det gör deras vardag tryggare.

Transportstyrelsen har också steppat upp, menar Mattias Vilgfors.

– De är föredömliga i det här arbetet. Det känns som att de har gått från att vara en myndighet som velat bötfälla åkerierna till en myndighet som i stället försöker hjälpa oss att göra rätt. De är lätta att komma i kontakt och diskutera med.

I senaste kontrollen, som skedde i våras, kunde Transportstyrelsen bara hitta överträdelser hos tre av de omkring 400 kontrollerade förarna och 100 fordonen som kört för Frigoscandia Åkeri, trots att det bland dessa även finns en stor andel inhyrd personal. Ett resultat som handläggaren på Transportstyrelsen verkar ha tyckt var uppseendeväckande bra.

– Vi är väldigt tydliga i vår kommunikation till förarna att vi har nolltolerans. De vet om det och så länge de kör hos oss sköter de sig, säger Kent Davidsson.

För åkeriägaren är vinsten inte bara uteblivna sanktionsavgifter utan även en potentiellt bättre livskvalitet.

– Man behöver inte sova dåligt om natten om man gjort det förebyggande arbetet som man ska. Men, och det här är viktigt, man kan inte starta när man fått en kontroll. Då är det för sent.

För att få bättre effektivitet i kontrollarbetet arbetar Transportstyrelsen med så kallade riskpoäng, där företag med många tidigare överträdelser löper ökad risk för företagskontroll. Samtidigt kan den lokala polisen vara mer benägen att stoppa fordon från åkerier som är kända för att ha många överträdelser. Här finns ytterligare vinster att göra för åkeriet genom förbyggande arbete, menar Mattias Vilgfors.

 – Vi vill ju undvika tillsyn helt och hållet och det är möjligt om vi sköter oss. Målet är att även poliserna som är ute på vägarna ska tänka att ”här kommer en Frigoscandiabil, den behöver vi inte stanna för de är så duktiga på det här”.
 

Text: Mats Hellström
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 4 2024. Se här för prenumeration.


Om Frigoscandias kontroll
Transportstyrelsens kontroll av Frigoscandia Åkeris arbete med kör- och vilotider i våras omfattade omkring 400 förare och 100 fordon. Åkeriet saknade data från tre av dessa förare, vilket vid beslut om sanktionsavgift ska straffas med 6 000 kr i avgift per förare. Transportstyrelsen gjorde dock bedömningen att Frigoscandia Åkeri gjort vad de kunnat som företag för att även dessa tre förare ska komma till någon av terminalerna för att läsa av sina förarkort, och därför slapp åkeriet avgifter helt.

Företagskontroller
En företagskontroll sker vanligtvis efter att en eller flera förare uppvisat avvikelser som inte kunnat förklaras på ett bra sätt vid en vägkontroll. Transportstyrelsen bedömer först överträdelsen och därefter om företaget kan sägas vara skyldigt till den. Om myndigheten bedömer att företaget vidtagit alla rimliga förebyggande åtgärder kan sanktionsavgifterna skrivas av. Föraren är själv ansvarig för att betala överträdelser som upptäcks av polisen vid en vägkontroll och böter kan bara utfärdas för överträdelser som går 28 dagar tillbaka i tiden. Vid en företagskontroll är det företaget som sanktioneras. Transportstyrelsen kontrollerar då två av de senaste 12 månaderna och utfärdar sanktioner ifall företagets förebyggande arbete anses ha varit bristfälligt.
En vanlig överträdelse är att föraren inte använt förarkort och därmed även saknar data att visa upp. Maxbeloppet för sanktionsavgifter vid en företagskontroll är numera 800 000 kronor.

 

Frigoscandia har tagit tag i arbetet med kör- och vilotider, såpass att de klarade sig helt utan sanktioner trots att 400 förare och 100 fordon kontrollerats. Foto: Frigoscandia