Scania introducerar nya drivlinor för hybriddrift

Publicerad

Scania har utvecklat starkare drivlinor för sina HEV- och PHEV-lastbilar. Ett av resultaten är att fordon för fler användningsområden kommer att kunna köras på el, såsom tippbilar, lastväxlare, lastbilar för kyltransporter, betong­bilar och regionala distributionsfordon.

Den nyutvecklade elmaskinen som drivlinorna använder, GE281, arbetar i tandem med Scanias 7- eller 9-litersmotorer. Det ger enligt Scania unika möjlig­heter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer.    

Genom att koppla två elmotorer efter varandra och para ihop dem med stommen från Scanias senaste Opticruise-generation, har ingenjörerna skapat en elmaskin för avbrottsfri kraftöverföring som klarar tågvikter på upp till 36 ton, utan hjälp från förbränningsmotorn. Elmaskinen är också med och stöttar förbrännings­motorn vid start och under acceleration, vilket innebär att det går att välja en förbränn­ings­motor som är ett nummer mindre än vad som annars behövs, både när det gäller volym och effekt. Hybrid­lösningen uppges kunna ge bränslebesparingar på upp till 40 procent i stadstrafik jämfört med traditionella drivlinor.

− GE281 är något helt nytt på tunga sidan i lastbilsindustrin, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobilitet inom Scania Sales & Marketing.

– Med den här fjärde generationen med hybrider från Scania har vi nått punkten där de är starka kandidater för en mängd applikationer och användningsområden av de slag där hållbarhet och smarta lösningar prioriteras. De nya hybridbilarna har all den prestanda som krävs för att ta sig an många olika uppgifter och står sig bra i alla slags relevanta jämförelser.

Den senaste hybridgenerationen från Scania kan beställas antingen som HEV (hybrid) eller PHEV (plug-in-hybrid). P, G och L-hytter erbjuds och fordonen kan specificeras antingen som dragbilar eller som lastbilar. DC07-motorn finns i tre olika effektnivåer, samma gäller för den större DC09-motorn. Alla Euro 6-motorer från Scania kan köras på HVO (hydrerad vegetabilisk olja) och vissa kan även köras på biodiesel av FAME-typ.

Scanias GE281 (Gearbox Electric machine) ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt, med ett maximalt vridmomentet på 2100 Nm. Den har sex växlar framåt men saknar traditionell koppling. Istället tar en planetväxel hand om det jobbet, vilket innebär avbrottsfri momentöverföring vid växlingar. Kraftuttaget kan vara i drift under körning (även vid helelektrisk körning) och lösningen med planet­växeln ger förnämliga krypkörningsegenskaper utan kopplingsslitage, uppger Scania.

− Körupplevelsen kan jämföras med den man har i en personbil med dubbelkopp­lings­låda, säger Fredrik Allard. Med den här lösningen kan vi erbjuda alla de stödsystem som Scania-kunderna är vana vid, som adaptiv farthållare med aktiv fram­­förhållning och farthållare i nerförsbackar. En annan tydlig fördel är att även energiåtervinningen är oavbruten, vilket är viktigt med tanke på att elmaskinen utgör den primära bromsfunktionen i den här typen av fordon.

Fredrik Allard menar att Scania med den nya drivlinan har nått en mogen nivå inom hybriddrift.

– Elmaskinen är jämbördig med eller överträffar den effekt som för­brän­nings­motorn levererar, därigenom skapas möjligheten att down-siza den senare och spara både bränsle och vikt. Förbränningsmotorn är enbart med i bilden för sin förmåga att erbjuda den räckvidd som krävs när det är längre sträckor mellan uppdragen.

Igår drog Scania igång försäljningen av fordon med den nya drivlinan.

Senaste generationens hybridlastbil ute på vägen.