Scania säljstartar ny servicelösning

Publicerad fre, 12/02/2022 - 09:35

Igår startade Scania försäljningen av Service 360. Den nya avtalsportföljen gäller för både nya och begagnade lastbilar, och det som är nytt är att servicen kan skräddarsys bättre utifrån de faktiska behoven.

Scanias tidigare serviceavtal, Gröna Kortet, är skrotat. Genom bland annat ständig uppkoppling och digitala analyser ska Scanias serviceprogram nu anpassas efter åkeriernas prioriteringar och hur fordonen faktiskt används.

Den stora mängd data som generas från våra Scaniafordon ger oss en ständigt uppdaterad bild över fordonens hälsotillstånd. Det innebär att vi kan anpassa servicen till vad fordonen behöver och därmed upprätthålla tillgängligheten och minska riskerna för kostsamma stillestånd, säger Jon Segersten, direktör för servicemarknaden på Scania.

Service 360 ger alltså möjlighet till fler val och unika anpassningar av servicen utifrån behoven och de faktiska körningarna. Vinsten för åkerierna är att fordonen kan tillbringa mer tid på vägarna.

– Service 360 ska på sikt inkludera ytterligare tjänster såsom uppkopplade och finansiella tjänster, säger Stefan Lindblom, Direktör Affärsstöd

Gemensamt för alla avtal är möjligheten att välja bland ytterligare tilläggstjänster, för att få en skräddarsydd service som bidrar till lönsamhet.

Servicen anpassas för det specifika fordonet utifrån analys av fordonsdata.