Schibstad och Bonnier lanserar tjänst för hemleveranser

Publicerad

Under våren gick Schibsted och Bonnier News samman och bildade bolaget Sweship, med ambitionen att skapa innovativa distributionstjänster i det befintliga nätet för tidningsdistribution. Nu byter bolaget namn till Dooris och lanserar sin första färdigpaketerade tjänst.

Dooris, som både bolaget och tjänsten nu heter, går ut på att leverera paket hem till dörren i samband med att morgontidningarna distribueras.

– Det är fantastiskt att äntligen kunna lansera Dooris. Senaste månaderna har varit väldigt intensiva, men nu har vi ett nytt spännande varumärke och en väl fungerande tjänst uppe. Dessutom har dialogen med kunder börjat ta fart och flera stora bolag har visat intresse för tjänsten, säger Niklas Hydén som är vd för Dooris.

Första kunden är redan igång med tjänsten uppger bolaget och nu under hösten ska ett intensivt arbete med att få fler e-handlare i Sverige att ansluta till Dooris ske.

– Vi ser nu i skarpt läge att tjänsten fungerar fullt ut, vilket känns väldigt bra. E-handlarna ger också ett positivt gensvar och målet är att vara bra igång runt årsskiftet, för att sedan skala upp under nästa år, säger Niklas Hydén.

På sikt ska Dooris skapa flera tjänster och produkter med målet att tillgodose både e-handlarnas och slutkonsumenternas behov av smarta och hållbara distributionslösningar.

– Vi ser många möjligheter att utveckla koncept och dra nytta av den starka kompetens och det unika distributionsnätverk som finns hos både Schibsted och Bonnier News, säger Niklas Hydén.

Niklas Hydén, vd på Dooris.