Slitage värre källa till partikelutsläpp än avgaser

Publicerad

Broms-, däck- och vägslitage har gått om utsläppen från avgasrören i den osmickrande kampen om vad som är den värsta källan till partikelutsläpp. Det visar en studie från EIT Urban Mobility. I städer är partiklar från bromsarna den allra värst källan på grund av den ojämna trafikrytmen. 

Partikelföroreningar (PM) är fortfarande ett av de allvarligaste miljöhälsoproblemen i Europa, skriver EIT Urban Mobility som står bakom studien. År 2022 utsattes över 96 procent av befolkningen för halter av PM2.5-partiklar (partiklar med en diameter på 2,5 mikron eller mindre) över Världshälsoorganisationens gränser. I takt med att traditionella avgasutsläpp minskar, tack vare elektrifiering och regleringar, riktas nu uppmärksamheten mot slitagepartikelutsläppen. I London, Milano och Barcelona står dessa utsläpp för mellan 68 och 88 procent av PM10 från vägtrafik och upp till 78 procent av PM2.5. Förutom att påverka luftkvaliteten förorenar slitagepartiklar vatten och jord, vilket väcker oro för långsiktiga ekologiska skador och ackumulering av mikroplast i naturen.

Länge har avgasröret varit den värsta källan till skadliga partikelutsläpp, men enligt studien har alltså andra typer av partikelföroreningar gått om i takt med att bränslen blivit mindre hälsoskadliga. I städer är bromsslitage den största källan till slitagepartiklar, och över 40 procent av partiklarna som skapas blir luftburna enligt studien. Partiklar från däck är också en betydande källa, men där verkar det som att en högre andel samlas i vägdammet eller försvinner i det omgivande ekosystemet.

De kommande Euro 7-standarderna kommer för första gången innebära gränser för broms- och däckslitageutsläpp. EIT:s studie menar också att en snabbare övergång till slitstarka komponenter i både nya och befintliga fordon skulle ge betydande fördelar. I en kostnads-nytto-simulering för London var införandet av slitstarka bromsar och däck den mest ekonomiskt effektiva åtgärden, med uppskattade samhälleliga nettovinster på 235 miljoner euro till år 2050.

I studien uppmanas lokala myndigheter att stödja elektrifiering av fordon, utvidga lågutsläppszoner, sänka hastighetsgränser för att minska bromsning, stödja lättare fordon och underhålla vägar för att minimera slitage på vägbanan. På nationell nivå uppmanas regeringar att tillämpa Euro 7-standarder, påskynda innovation inom lågslitagematerial och stödja eftermontering på befintliga fordon.

Om EIT Urban Mobility
EIT Urban Mobility är ett initiativ från EU-organet European Institute of Innovation and Technology (EIT) och strävar efter att påskynda lösningar och övergången till ett användarcentrerat, integrerat och verkligt multimodalt transportsystem.

Rapporten konstaterar att utsläppen av slitagepartiklar från däck, bromsar och vägbana är omfattande, men att det går att minska dem.