Snabbare administration via telefonen

Publicerad tis, 02/21/2023 - 07:40

Telefonsamtal, mejl och manuella anteckningar är fortfarande vanligt när förare rapporterar in väntetider, underskrifter och annat som hör jobbet till. Men det går att spara in tid och minska risken för fel med en bra åkar-app.

Jobbet som lastbilsförare är förenat men en hel del avstämningar, rapporter och kontroller. Dessa moment har tidigare skötts med hjälp av pärmar och manuella dokument och ofta kommunicerats per telefon, ett arbetssätt som tar tid och inte heller är särskilt vattentätt. Men sedan ett antal år tillbaka finns möjligheter att sköta alla vanliga rutiner och registreringar genom digitala verktyg, något som kan spara mycket tid och göra rapporteringen säkrare.

– En digital lösning blir oftast mycket smidigare för alla, inte minst för förarna som behöver sköta sin administration lite mer på språng, säger Therese Lundstedt som är vd på apputvecklaren Colix.

Therese Lundstedt Colix

Colix är sedan slutet av förra året partner till Sveriges Åkeriföretag och har ett hundratal kunder inom åkerinäringen, i storleksordningen från ett tiotal anställda till över 500. Plattformen som används innehåller funktioner för de flesta behov som uppstår längs vägarna och på kontoret i kontakten mellan förare och transportledning. Varje kund erbjuds en app som är anpassad för de unika behoven och med en design som smälter in i företagets egna profil.

– Förarna kan hantera legala krav, rapportera in skador på gods och fordon, hitta information om lastning, lossning, portkoder och kontaktregister, signera och en hel del annat i appen. Ledning och trafikledning kan också skicka ut meddelanden i ett nyhetsflöde som alla kan ta del av, eller chatta direkt med föraren för att snabbt kunna lösa frågor som dykt upp, förklarar Therese Lundstedt.

– Att arbeta via appen istället för manuellt eller i flera olika system sparar massor av tid, och det minskar antalet samtal in till kontoren och även väntetiderna hos kund.

Vilka funktioner är mest populära hos kunderna?
– Vi har tre funktioner som sticker ut. Den digitala hanteringen av regelverkskrav är en riktig kioskvältare. Även nyhetsflödet är mycket populärt och skapar en bättre sammanhållning inom bolagen. Det tredje är kontaktregistret och kundinformationsdelen där föraren kan hitta all information som behövs för att utföra leveranserna. Det sparar in många samtal och minskar de onödiga väntetiderna vid grindar och portar.

Ett åkeri som använder appen sedan i höstas är Bråtens Skogsfrakt, som har omkring 20 medarbetare. Vd Johan Broström tycker att företaget redan hunnit dra stor nytta av funktionerna, samtidigt som han ser stor utvecklingspotential.

– Jag hade ganska höga förväntningar, men tycker också att det har blivit riktigt bra. Basen är väldigt enkel och det är lätt att ändra formulär och annat som man behöver anpassa.

Vilka är de största värdena med att arbeta digitalt på det här sättet?
– Det blir smidigare att hantera avvikelser, kör- och vilotider eller kvittera överträdelser. Sannolikheten att man rapporterar även mindre avvikelser ökar när man gör det så här i stället för på papper. Vi får bort svinnet som uppstår för att man tycker att det är jobbigt, underlagen för fakturering blir bättre och en rapporterad timme hit och dit kan bli en hel del pengar i slutändan.


Foto: Michaela Thornström


Om Colix Åkeriapp
Appen fungerar både som informationscentral, kommunikationsmedel och signeringsverktyg. Funktionerna i systemet utvecklas löpande ihop med kunder inom åkerinäringen, men varje kund får en app med unik utformning. Nya kunder betalar en mindre startavgift och därefter en månadskostnad. Tjänsten har ingen bindningstid och medlemmar i Sveriges Åkeriföretag får 15 % rabatt.
Läs mer på colix.se/akeri

Många ärenden kan hanteras via åkeriappen från Colix.