Stena Recycling investerar i batteriåtervinning

Publicerad fre, 11/25/2022 - 09:32

Stena Recycling vill bli en ledande aktör inom batteriåtervinning i Europa och satsar därför 250 miljoner på en ny anläggning i Sverige som ska kunna återvinna 10 000 ton fordonsbatterier om året.

Omställningen till batteridrift och stigande efterfrågan på råvaror för batteritillverkning gör att kraven på återvinning av batterier ökar. EU-kommissionen har lämnat förslag på en ny batteriförordning som bland annat ställer krav på att batteritillverkarna ska använda återvunnet material i tillverkningen av batterier redan 2030 och att återvinningsföretag ska uppfylla både generella återvinningsnivåer för hela batteriet samt specifika återvinningsgrader för viktiga metaller såsom litium, kobolt, koppar och nickel.
– Den föreslagna EU-förordningen, i kombination med den ökande elektrifieringen av fordon och andra produkter, innebär att trycket kommer vara enormt stort på att hitta lösningar för att återvinna batterier. Stena Recycling kommer därmed få en nyckelroll i fordonsindustrins elektrifieringsprocess. Marknaden för batteriåtervinning är på stark frammarsch och uppskattas vara värd globalt 260 miljarder kronor inom 10 år, säger Marcus Martinsson som är produktchef för batterier på Stena Recycling Group.

Stena Recyclings återvinningsprocess möjliggör en återvinningsgrad på mer än 95 procent av ett uttjänt batteri. Den nya anläggningen, som förläggs till Halmstad, kommer att ha kapacitet att återvinna 10 000 ton batterimaterial per år.
– Det cirkulära perspektivet måste vara utgångspunkten även i återvinningen av fordonsbatterier. Att använda återvunnet material i produktionen är ett av de mest effektiva sätten att minska miljöpåverkan och ta tillvara resurser. Vi blir en möjliggörare i fordonsindustrins omställning till cirkularitet, säger Marcus Martinsson.

Skiss på den nya fabriken i Halmstad.