Stor skillnad i klimatavtryck mellan nyproducerade och regummerade däck

Publicerad tors, 09/22/2022 - 14:11

Vilket roll spelar valet av lastbilsdäck för koldioxidavtrycket? Enligt en ny studie är skillnaden stor mellan ett nyproducerat och ett regummerat däck, och genom en kalkylator går det nu enkelt att räkna ut vad avtrycket blir för hela fordonsflottan.

Det är däckkedjan Vianor som har låtit företaget Nordicoffset, som är specialiserade på att mäta koldioxidavtryck, göra en undersökning av skillnaden mellan nypoducerade och regummerade lastbilsdäck.

– Som väntat var skillnaden i koldioxidavtryck mellan ett nytt däck och ett regummerat enormt. Men den var faktiskt ännu större än vad vi hade räknat med. Koldioxidavtrycket för ett nytt däck var nästan fyra gånger så stort som för ett regummerat, säger Janne Ruhanen, Product Manager på Vianor.

Den stora skillnaden beror främst på valet av råmaterial, men även tillverkningen och logistiken spelar viss roll enligt undersökningen. Studien gjordes med utgångspunkt i en analys som omfattar livscykeln från inköp av råmaterial och montering av det regummerade däcket till återanvändning eller återvinning. Det inkluderar inte koldioxidavtrycket som skapas av däcket, eftersom det är ungefär samma för regummerade och nyproducerade däck. Beräkningen gjordes utifrån ett lastbilsdäck som regummerats av Vianor och de grundläggande uppgifterna var även de baserade på Vianors produktion.

Vianor har nu, baserat på studien, tagit fram en kalkylator som kunder kan använda för beräkna hur mycket mindre kolcioxidavtrycket blir för en vagnpark där regummerade däck används istället för nya.