Sveaskog utökar tester med 90-tonsbilar
HCT-fordon är en av Sveaskogs nycklar för att minska utsläppen och effektivisera transporterna. Nu växlas skogsbolagets tester med 90-tonslastbilar upp på vägarna i norra Sverige, där flera tunga ekipage ska rulla fram till 2028.
90-tonslastbilarna är ett samarbete mellan Sveaskog och Volvo Lastvagnar som sker inom ramen för projektet DHEELS (Demonstration av högt energieffektiva logistiksystem), där 26 parter samverkar för att främja utvecklingen och implementeringen av energieffektiva logistiklösningar med högkapacitetslastbilståg drivna av fossilfri energi.
Fordonstypen har hittills bara testats under gynnsamma förutsättningar på terminaler, men kan generera både fler och större värden om den används mer storskaligt på flera vägsträckor, menar Sveaskog.
– I omställningen mot mer hållbara transporter måste vi arbeta på bred front med flera olika lösningar för att minska det fossila avtrycket. Utvecklingen av längre och tyngre fordon är en viktig pusselbit parallellt med satsningar på nya drivmedel, säger Anders Järlesjö, teknikchef på Sveaskog.
Lastbilarna ska utföra råvaruleveranser mellan skogen och Sveaskogs kunder i norra Västerbotten och södra Norrbotten fram till juli 2028. Eklunds Åkeri är ett av de åkerier som kommer att testköra HCT-bilarna på 90 ton.
– Det är roligt att vara med när det händer saker. Visst tar det tid och energi, men både jag som vd och de chaufförer som medverkar uppskattar att samarbeta med Sveaskog och få bidra i utvecklingen av ny teknik, säger Jonas Eklund, vd för Eklunds Åkeri.
Ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer minskar utsläppen per transporterat ton. Samtidigt kan det leda till färre fordon på vägarna och därmed ökad trafiksäkerhet.
Sveaskog har inte meddelat hur många HCT-ekipage som ingår i projektet.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se