Swedol och Tools blir samma affärsområde

Publicerad

Den 1 april 2020 blev Tools och Swedol i Sverige, Norge och Finland genom uppköp del av ett och samma affärsområde inom Momentum Group. Sedan dess har ett Momentum Group arbetat för att bygga en ny gemensam organisation för de 2 300 medarbetarna inom Swedol, Tools, Grolls, Univern och ytterligare ett tiotal mindre yrkes- och profilbolag som nu ingår i koncernen. 

Med lanseringen av det gemensamma namnet Alligo tar Swedol och Tools nästa steg i sin gemensamma tillväxtresa. 

– Det nya namnet blir inte viktigt ut mot kund, där fortsätter vi arbeta med våra starka konceptvarumärken. Men det blir viktigt för oss som organisation. I samband med lanseringen av namnet rullar vi också ut resultatet av ett omfattande värdegrundsarbete som pågått i princip sedan i april förra året. Värdegrunden och namnet hänger ihop. De bildar tillsammans viktiga delar i vår gemensamma framtid, säger Clein Ullenvik, affärsområdeschef för Alligo.

Alligo betyder ungefär ”något som hänger ihop” på esperanto.

– Alligo förenar många starka varumärken, bland annat Swedol, Tools, Grolls och Univern. Alligo är vår gemensamma hemvist. Här finns det som är gemensamt för oss; vår värdegrund, vår mission och vision, våra gemensamma staber och strukturer, säger Clein Ullenvik

 

Om Alligo

Alligo är ett affärsområde inom Momentum Group och är mest kända på marknaden genom konceptvarumärkena Swedol, Tools, Grolls och Univern. Sammantaget omsatte Alligo 8,1 miljarder kronor 2020 och har cirka 2 300 anställda.

Varumärkena riktar sig i första hand till företagskunder inom industri & verkstad, bygg & anläggning, offentlig verksamhet, åkeri & transport eller jord- & skogsbruk. Bland produkterna finns verktyg, förnödenheter, arbetskläder och skydd.