Tommy Nordbergh och Postnord satsar på ny tung ellastbil

Publicerad

Tommy Nordbergh Åkeri, en del av Tempcon Group, köper in ytterligare en eldriven distributionsbil. Det rör sig denna gång om en tung lastbil som ska gå i flerskift i Stockholmsområdet på uppdrag av Postnord.

Lastbilen, som levereras av Scania, ska köra leveranser till Apotek Hjärtats butiker utmed en slinga på 167 kilometer. Under den sträckan minskar utsläppen av CO2 med 125 kg jämfört med tidigare transport. Inledningsvis körs bilen i tvåskift, men målsättningen är att gå över till treskift längre fram. Tanken med piloten är att hitta bra strukturer och funktioner för den här typen av elektrifierade transporter.

– För oss på Tommy Nordbergh åkeri har det alltid varit en självklarhet att ligga i framkant vad gäller alternativa bränslen för att minska vår miljöpåverkan och hitta klimatsmarta logistiklösningar, säger Jonas Råstedt, vd på Tommy Nordbergh åkeri.

Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, påpekar att företaget länge använt elfordon, men att det fram till nu har varit svårt att hitta bra alternativ för just tyngre transporter.

– Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, säger han.

Apotek Hjärtat har satt upp målet att vara helt fossilfria till år 2030.

– Vi levererar helt fossilfritt till alla våra apotek i Stockholm, Malmö och Göteborg. Det här blir ett bra komplement och ytterligare ett steg mot mer och mer eldrivna transporter, som dessutom går tystare vilket möjliggör leveranser udda tider utan att störa i tätbebyggda områden, säger Louise Blumenthal, chef för logistikutveckling på Apotek Hjärtat

Den nya ellastbilen ska starta med tvåskift för att senare förhoppningsvis gå upp på treskift.