Trafikverket får uppdrag om ny infrastrukturplan

Publicerad

I höstas antog riksdagen en infrastrukturproposition som bland annat innehöll kraftiga förstärkningar av vägunderhållet. Nu har Trafikverket fått i uppdrag att, baserat på propositionen, ta fram ett förslag på ny trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för 2026–2037.

Infrastrukturpropositionen som antogs av riksdagen i höstas innebär satsningar på 1 171 miljarder kronor under 12 år. Av dessa ska 354 miljarder gå till drift och underhåll av vägar, 210 miljarder till drift och underhåll av järnväg och 610 miljarder till utveckling av transportsystemet. Trafikverket ska i sitt nya planförslag föreslå hur de ekonomiska ramarna ska fördelas på olika åtgärder.

– Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.

De nya ekonomiska ramarna innebär enligt regeringen att drift och underhåll nu får de medel som krävs för att upprätthålla transportinfrastrukturens funktion samt medel för att återta eftersatt underhåll. Man beräknar att hela det eftersläpande underhållet för väg kommer att betas av under planperioden, medan det för järnväg handlar om så mycket som Trafikverket bedömer är möjligt under perioden.

Trafikverket får nu i uppdrag att redovisa hur detta ska kunna uppnås samt att redovisa en sammanhållen underhållsplan. Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2025 och planförslaget kommer sedan att skickas ut på en bred remiss. Regeringen planerar sedan att fastställa den nya nationella planen under 2026.

Regeringen ger även regionerna samt Gotlands kommun möjlighet att ta fram förslag till nya länsplaner för regional transportinfrastruktur. Planeringsramarna för dessa ökar också med 20 procent mot nu gällande nivåer. Länsplanerna ska redovisas senast den 20 januari 2026.