Trygg-Hansa lanserar app för smidig skadehantering
Snart kommer Trygg-Hansas yrkestrafikkunder kunna använda en app för att rapportera skador i samband med olyckor på vägen. Appen heter Skadestop+ och har utvecklats av Cloudplanning BPL AB.
Samarbetet mellan de två bolagen innebär att försäkringsbolaget Trygg-Hansas yrkestrafikkunder får exklusiv tillgång till Skadestop+, som möjliggör smidig skaderapportering via mobilen direkt vid olycksplatsen. Systemet är molnbaserat och transportbolagens insamling av skadestatistik ska på sikt bidra till färre olyckor, sänkta bränslekostnader och mindre administration. Den samlade skadestatistiken kan enligt Trygg-Hansa öka medvetenheten i hela organisationen om både stora försäkringsskador och skador som understiger självrisk. Det gör det lättare att tillämpa rätt åtgärder, exempelvis sänkt hastighet i syfte att minska olycksrisken.
– Vi är väldigt glada över att som enda försäkringsbolag erbjuda yrkestrafikanter Skadestop+. Testpiloter med utvalda transportföretag visar att skadesystemet bidrar till både kortare avbrott i samband med skadetillfället och färre fordonsskador, något som ökar tryggheten och ger våra kunder bättre möjligheter att förebygga skador, säger Thomas Smedäng, yrkesskadespecialist på Trygg-Hansa.
Efter kontroll och eventuell komplettering av transportföretagets skadehanterare skickas skadan till Trygg-Hansa för reglering. Den smidiga hanteringen minskar administrationen för kunderna och möjliggör även att ersättning kan betalas ut snabbare.
Initialt erbjuds större åkerier och bussbolag som är försäkrade i Trygg-Hansa Skadestop+. Avtalet mellan Trygg-Hansa och Cloudplanning är ettårigt, men med option om förlängning.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se