Tunga fordon har flest brister vid besiktningen

Publicerad

64 procent av alla tunga fordon som kontrollbesiktas får minst en anmärkning. Det visar utfallet av Bilprovningen besiktningsstatistik för 2021.

Under 2021 kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 25 000 tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton). Sex av tio (64,1 procent) fick anmärkningar. Andelen är därmed högre än för något annat fordonsslag. Bilprovningen menar att detta är allvarligt med tanke på fordonens vikt, storlek och syfte – att ständigt vara i rullning med maximal last. 

Högsta andelen tunga lastbilar med fel hade Norrbottens län med 71,5 procent. Lägst andel hade Västra Götalands län med 53,7 procent. 43,5 procent hade fel som krävde efterkontroll. Det innebär att felen är av sådan karaktär att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning visar att de har avhjälpts.

Majoriteten (30,9 procent) av felen berodde på en eller flera brister i bromssystemet, 16,5 procent i hulsystemet och 14,4 i styrsystemet.

– Glappa styrleder är en av de brister som sticker ut. I värsta fall kan en styrled som separerar innebära att föraren förlorar styrningen och det vill nog ingen uppleva, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

En jämförelse mellan Bilprovningens besiktningsstatistik 2020 och 2021 visar att andelen tunga lastbilar som hade fel med krav på efterkontroll ökade med 1,3 procentenheter, från 42,2 till 43,5 procent.

– Ökningen av andelen fel kan bero på att fordonen rullade betydligt längre mellan besiktningarna 2020 och 2021 till följd av en tillfällig EU-förordning som infördes på grund av coronapandemin och innebar att tidpunkten för fordonsbesiktningen kunde förskjutas med upp till sju månader. Förordningen nyttjades av 76 procent av fordonsägarna, däribland många med tunga lastbilar, förklarar Per-Anders Blommefors.

Tunga fordon är det fordonsslag som har högst andel anmärkningar vid besiktning. Foto: Bilprovningen