Unik vätgasstation invigdes
På torsdagen invigdes Sveriges första publika vätgastankstation med lokalt producerad grön vätgas som produceras med el från egen vindkraft. Anläggningen är placerad i småländska Älghult, Uppvidinge kommun.
Stationen har byggts i ett samarbete mellan energisystemutvecklaren Metacon och Uppvidinge Vätgas. Omkring 200 ”vätgaspionjärer”, däribland företrädare för Volvo Lastvagnar, uppges har närvarat när Kronobergs landshövding Maria Arnholm klippte bandet och förklarade anläggningen för öppnad.
Metacon vill med det här projektet både driva innovation och möta behoven i det växande vätgassamhället. Invigningen i Älghult markerar enligt bolaget startskottet för fortsatta satsningar inom vätgasinfrastruktur för person- och lasttransporter. Tankstationen erbjuder nu tankning av grön vätgas för både tunga transporter och personbilar.
Det som gör just denna tankstation unik är dels att vätgasen produceras i en egen elektrolysör som byggts i nära anslutning till tankstationen och dels att elektrolysören får sin elektricitet från ett närliggande vindkraftverk. Uppvidinge Vätgas blir på detta sätt helt självförsörjande på vätgas, vilket innebär att ingen gas behöver köpas in och transporteras till tankstationen från andra leverantörer. Stationen och produktionen belastar därmed inte heller det svenska elsystemet.
Besökarna fick ta del av förevisningar av anläggningen samt ett seminarium om olika vätgassatsningar som pågår i Sverige. Föreläsare var Björn Aronsson, vd på Vätgas Sverige, Niclas Johnson, försäljningschef Sverige för Volvo Lastvagnar. Fredrik Wigelius, försäljningschef för Toyota Sverige, Magnus Sahlin, vd för Trelleborgs Energi. Thorbjörn Bennesved på Uppvidinge Vätgas och Christer Wikner, vd för Metacon, berättade om vätgasens betydelse för deras företag och produkter och för det fossilfria samhället.
En huvudattraktion, vid sidan av själva tankstationen, var Volvo Lastvagnars bränslecellslastbill. Även batterielektriska lastbilar från både Volvo och Scania demonstrerades i sin tänkta funktion som transportlastbilar för vätgas inom anläggningen. På personbilssidan visade Toyota upp flera exemplar av bränslecellsbilen Mirai.
Anläggningen i Älghult är en del av Metacons satsning på mindre skalbara enheter för platsbaserad vätgasproduktion. Den kan enkelt byggas ut genom att fler elektrolysörer och tankstationer adderas. Liknande anläggningar kan enkelt anpassas till den lokala tillgången på grön el från ett eller flera vindkraftverk, men även andra el-källor som till exempel en solcellspark eller lokala mindre vattenkraftverk kan användas, liksom el från det vanliga nätet.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se