Världspremiär för ny växellåda till Scanias V8
En växellåda speciellt utvecklad för att jobba ihop med den mest kraftfulla V8:an på 770 hk. Det var Scanias stora nyhet när lastbilstillverkaren bjöd in till pressträff på Elmia Lastbils första dag. Med sin nya design ska växellådan G38 bland annat bjuda på bränsle- och viktbesparingar.
Scanias kraftfullaste V8-motor ståtar med 16 liter slagvolym, 770 hästkrafter och 3 700 Nm i vridmoment. Nu har motorn fått en ny bästa kompis i form av G38 som alltså utgör det senaste utvecklingssteget av växellådorna i Scanias G-serie. Serien introducerades 2019 med G33-växellådan. G38 har skräddarsytts för att hantera det massiva vridmoment som Scanias 770 V8 producerar. Trots att den kan hantera krafter på upp till 3 800 Nm håller den samma dimensioner och vikt som G33.
− I grunden handlar det om metallurgi, att välja mer extrema stålkvaliteter och att använda sig av processer som kuggpolering och kulpening för att förbättra och utveckla härdning och styrka hos de vitala komponenterna, förklarar Mats Henriksson, utvecklingsingenjör på Scania forsknings- och utvecklingsavdelning. Vi har även försett den med extra oljekanaler där belastningen är som störst.
Växellådorna i G-serien är 60–70 kilo lättare än de lådor de ersätter, främst tack vare något mindre yttermått och ett hus som är helt i aluminium. En annan fördel är lägre ljudnivåer. Växlingen i dessa automatiserade manuella lådor sker med hjälp av tryckluftsdrivna ställdon, och genom att använda axelbromsar har Scania-ingenjörerna kunnat reducera antalet synkroniseringar, vilket ger plats för bredare kugghjul i stället.
− G-serien och de egenskaper den tillförde var något av en liten revolution vid tiden för introduktionen, och det är den fortfarande om du frågar mig, säger Bo Eriksson, produktchef på Scania Trucks. Den ger alla de egenskaper du kan önska dig samtidigt som den är flexibel och fungerar i en mängd olika sammanhang där många hästkrafter och mycket vridmoment finns i bilden. Tungdragare till exempel kommer definitivt att kunna dra nya av G38:an.
Växellådorna i G-serien kan även beställas i ett extra robust HD-utförande (Heavy duty) och G38 är inget undantag. I utförandet G38CH levereras den med en bredare planetväxel för extra robusthet som ger bättre förmåga att hantera höga moment på den utgående axeln till kardanen även under de mest krävande vägförhållandena.
En uppenbar skillnad mellan föregångaren GRSO926 och nya G38 är att den senare bara har en enda momentbegränsning, en neddragning med 100 Nm från motorn vid ett särskilt varvtal på en enda växel. Det är enligt Scania något som föraren knappt kan märka.
G38 erbjuder 14 växlar framåt, varav en superkrypväxel och en direktväxel, samt möjligheten att beställa den med upp till åtta backväxlar.
Om G38
- Utvecklad särskilt för att användas tillsammans med Scanias 770 V8:a.
- Klarar att hantera 3 800 Nm – utan extra vikt eller större dimensioner.
- Bränslebesparingar tack vare minskad friktion, bredare spann samt möjligt att välja snabbare bakaxelutväxling med bibehållen startförmåga.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se