Vattenfall och Volkswagen i pilotprojekt om dubbelriktad laddning

Publicerad

I takt med att andelen väderberoende el ökar så höjs även intresset för att nyttja elen och elnätet på ett smartare sätt. I ett nytt pilotprojekt ska batterierna i 200 elbilar användas för att stötta elnätet och hushållen när elpriset är högt.

För att möta behovet av mer el och jämna ut efterfrågan används lagring, stödtjänster och smarta styrtjänster i allt högre grad.

Vattenfall, Energy Bank och Scania Volkswagen Återförsäljare (SVÅ) ska nu inleda ett pilotprojekt inom dubbelriktad laddning, även kallad V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid). Tekniken gör att elbilsladdare både kan ladda bilens batteri och leverera el till hushållet eller tillbaka till elnätet. 

När elpriserna är låga laddas bilens batteri och lagrad el kan användas till både hushållets behov när elpriset är högre och balansera elnätet. Den lagrade elen kan även kapa hushållets effekttoppar och minska elnätsräkningen för de kunder vars nätägare infört de nya effektavgifterna. 

– Elbilarna kommer att kunna spela en viktig roll i framtidens fossilfria samhälle. Att använda elbilen för att lagra fossilfri el till hushållet och sälja överskottet till elnätet när det är som mest lönsamt är ett smart sätt att bidra till en effektivisering av energianvändningen, säger Magnus Berg, chef inom Vattenfalls forsknings- och utvecklingsenhet.

I pilotprojektet används 200 dubbelriktade laddare från Ambibox och mjukvara för energioptimering från Energy Bank. Laddarna ska installeras hos flera återförsäljare av Volkswagen elbilar och privatpersoner i södra och mellersta Sverige (elområde SE3 och SE4). Volkswagens ID-modeller med 77 kWh-batteri eller större är sedan två år tillbaka förberedda för tekniken. 

Syftet är att utöka och kvalitetssäkra det pilotprojekt kring V2H och V2G som Volkswagen drivit i Hudiksvall tillsammans med Energy Bank och bostadsrättsföreningen Stenberg. Funktionalitet, kundupplevelse, besparingar och potentiella intäkter är några av de aspekter som de närmaste månaderna kommer undersökas. Efter utvärdering är målsättningen en kommersiell lansering.

– Vi erbjuder redan i dag flera smarta styrtjänster, även kallade flexibilitetstjänster, och vill nu bredda detta till att även inkludera dubbelriktad laddning som ger flera fördelar för både ägaren och elnätet i stort. För våra kunder kommer detta att ge både besparingar och intäktsmöjligheter. Pilotprojektet kommer att ge oss värdefulla insikter men vi ser redan att det finns stor potential för både Vehicle to Grid och Vehicle to Home, säger Magnus Berg.

En ellastbil har omkring 7–8 gånger så stort batteri som en elbil. Fordonen behöver dock stå stilla en del av dagen för att den här typen av stödtjänster ska fungera.