Volvo FH Aero vinnare av Green Truck award

Publicerad

Volvo FH Aero är Volvos mest bränslesnåla lastbil någonsin. Nu har den vunnit 2025 års Green Truck award i Tyskland. Det årliga Green Truck-testet är ett omfattande och oberoende jämförande presstest för att identifiera den mest bränsleeffektiva långdistanslastbilen.

Testet arrangeras varje år av de tyska facktidningarna Trucker och Verkehrs-Rundschau och bestod i år av en teststräcka med motorvägar och andra allmänna vägar på 34,3 mil i södra Tyskland. Den nyaste designlinjen i Volvos lastbilar, Aero, erbjuder en kombination av bra aerodynamik och en effektiv drivlina, vilket ger besparingar i bränsle och CO2 jämfört med tidigare lastbilsmodeller.

– Jag är så stolt över att se ett externt test som bekräftar att vår Volvo FH Aero verkligen levererar överlägsen bränsleeffektivitet, sparar CO2 och driftskostnader för våra kunder varje dag, säger Jan Hjelmgren, chef för produktledning på Volvo Lastvagnar.

– Vi kommer att fortsätta att förnya och införa förbättringar av bränsleeffektiviteten som gynnar både klimatet och produktiviteten för transportföretagen.

Den vinnande lastbilen är en Volvo FH Aero med en 420hk D13-motor, Volvos I-Save-paket och nya kameraövervakningssystem som sparar bränsle tack vare dess positiva inverkan på aerodynamiken. Lastbilen hade en genomsnittlig bränsleförbrukning på 21,2 liter/100 km på testrutten.

– Med Green Truck-vinsten har Volvo Trucks ett hattrick! Först var vi det enda märket som fick fem stjärnor i Euro NCAP:s första säkerhetstest någonsin för lastbilar, sedan blev vi det största tunga lastbilsmärket i Europa 2024, och nu är Volvo FH Aero den mest bränslesnåla lastbilen i ett oberoende test, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Den nya Volvo FH Aero modellserien, som introducerades i början av 2024, finns i fyra versioner – FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero gasdriven och FH16 Aero. De diesel- och gasdrivna versionerna av Volvo FH och FH Aero kan köras på förnybara bränslen som biogas, biodiesel och HVO.
 

Om testet
De deltagande lastbilarna hade en bruttovikt på 32 ton, hytt med högt tak, dieselmotor med effekt på 390 hk +/- 50 hk, nya däck och en 3-axlig 24-tonstrailer. Testet genomfördes på en 34,3 mil lång sträcka i södra Tyskland, med motorväg och riksvägar. Volvolastbilen hade en medelhastighet på teststräckan på 80,14 km/h.

Volvo FH Aero på de sydtyska vägarna.