Volvo kan senarelägga batterifabrik

Publicerad

Volvokoncernens stora satsning på en batterifabrik i Mariestad ser ut att skjutas något på framtiden. Så sent som förra månaden meddelade bolaget att planerna ligger fast, men nu låter det annorlunda i en intervju med Mariestads-tidningen.

– Vi kommer att göra en översyn av tidsplanen. Vi måste matcha produktionsstarten med efterfrågan. Den ökar inte som vi skulle vilja, säger Jörgen Gustafsson som är kommunikationsansvarig för Mariestadsprojektet i en intervju i Mariestadstidningen som DI.se hänvisar till.

Han tillägger att det inte finns någon tvekan i att fabriken är en del i en strategi som inte ändrat sig.

– Det som kan ändra sig är hastigheten i planen.

Volvos mål är att hälften av de sålda lastbilarna ska vara elektriska 2030. I år låg man under första halvåret på 1,3 procent globalt i nyregistreringar. I Sverige är siffrorna högre, men långt ifrån målet. Dieselpriset, som sjunkit kraftigt under ganska lång tid, är en viktig faktor som gör att de klart dyrare eldrivna lastbilarna blir ännu svårare att få lönsamhet i utan kunder som är villiga att betala mellanskillnaden.

Utvecklingen ställer frågor om framtiden, där alla lastbilstillverkare genom EU-direktiv kommer att behöva sälja stor andel elektriska fordon år 2030. Hur man ska nå dit lär bli en fråga om dels prisnivån på fordonen och prestandan, men också om ekonomiskt stöd från politiken och initiativ för att öka pressen på transportköparna.